Het is niet meer de tendentie van een deel van de bevolking om vegetarisch te zijn. maar wat zijn de voordelen en nadelen van het volgen van dit dieet?

De redenen voor een persoon om vegetariër te zijn, kunnen de meest uiteenlopende zijn, zoals religieuze, sociaal-culturele, pathologische, afkeer van dierlijk voedsel of, een van de meest voorkomende, bezorgdheid over de methodologie van het slachten van dieren.

Gezien het feit dat iemand een transitie naar een vegetarisch dieet wil maken, of het nu slechts voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd is, zijn er enkele voordelen en nadelen waarmee rekening moet worden gehouden.

Voordelen Vegetarisch Dieet
Deze typen diëten worden gekenmerkt door een laag totaal caloriegehalte dat, wanneer het ernaar streeft om af te vallen, een grote bondgenoot kan zijn.

Een deel van deze calorie-reductie komt van het lage vetgehalte dat, met name verzadigd vet, kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed en, bijgevolg, een bondgenoot is bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Door de hoeveelheid geconsumeerde tuinbouwproducten is de inname van voedingsvezels hoog. Dit zijn sterke beschermers van de cellulaire wand van onze darmen en bevorderen regelmatige darmtransit. Een hoge vezelinname in maaltijden zorgt ook voor een groter gevoel van verzadiging, wat ertoe leidt dat personen kleinere hoeveelheden voedsel binnenkrijgen tijdens de maaltijd.

Nadelen van vegetarisch dieet
Wanneer we onszelf een soort voedsel ontnemen, is er een vermindering van een of meerdere voedingsstoffen. Als het voedsel gevarieerd is, kunnen we de voedingsstoffen echter opnemen in andere voedselbronnen. Maar voor vegetarisme is het soms moeilijk om te compenseren voor vitamine B12 (aangezien de voedselbron vlees is), ijzer en zink.

Vitamine B12 is een micronutriënt exclusief voor dierlijke bronnen en wordt in ons lichaam gebruikt voor de synthese van erytrocyten (rode bloedcellen), de bloedzuurstofdragers. Zink, dat ook in vlees wordt aangetroffen, is van cruciaal belang voor de synthese van veel enzymen en hun prestaties bij de eiwitvorming en celdeling.

Deze feiten maken de beste keuze om een vegetarisch dieet te volgen, doorloop de keuze van de eivolactovegetarische optie. Op deze manier slaagt het erin om een voedselbron van plantaardige oorsprong te hebben.

Strikte vegetariërs zijn soms verplicht om hun toevlucht te nemen tot vitamine B12-bevattende suppletie.