Zoete aardappelen zijn één van de meest voedzame en veelzijdige groenten die er zijn en die het hele jaar te vinden zijn. Ongeacht de variëteit, er zijn ongeveer 400 verschillende soorten. Het is rijk aan tal van voedingsstoffen en antioxidanten en heeft veel voordelen te bieden voor onze gezondheid.

Zoete aardappelen zijn complexe koolhydraten met een lage glycemische index, wat betekent dat hun absorptie langzamer is, waardoor er geleidelijk aan glucose in de bloedbaan vrijkomt en zonder veel van het hormoon insuline (verantwoordelijk voor verhoogde honger en ophoping van vetten) te stimuleren. Rijk aan vezels (meestal te vinden in de schil), vermindert zoete aardappel de totale cholesterol en helpt bij de spijsvertering.

Een middelgrote zoete aardappel bevat meer dan de dagelijkse behoefte aan vitamine A-inname van een volwassene, bijna een derde van vitamine C, bijna 15% van de dagelijkse inname van vezels en 10% van het benodigde kalium. Zoete aardappelen kunnen zelfs rokers en mensen die emfyseem hebben vanwege hun vitamine A beschermen, omdat sigarettenrook een tekort aan deze vitamine veroorzaakt.

Ondersteuning van spieraanwinst
Zoete aardappelen behoren tot de favoriete voedingsmiddelen van atleten en bodybuilders, samen met rijst, aardappelen, haver en pasta. Allemaal rijk aan koolhydraten, die energiebronnen zijn om de training te versterken.

Zoete aardappelen zijn afkomstig uit tropisch Amerika; hun vorm, grootte en kleur variëren al naar gelang hun soort. De oranjeachtige versie, vanwege het pigment, is rijk aan bèta-caroteen, dat na inname vitamine A wordt, verantwoordelijk voor oculaire gezondheid, huid en verhoogde immuniteit.

Recept: gekruid zoete aardappel

Ingrediënten
• 4 grote zoete aardappelen;
• 1 ui;
• 2 teentjes knoflook;
• kokosolie;
• paprika;
• oregano;
• Himalaya zout (roze zout);
• peterselie en bieslook;
• cilantro

Bereidingswijze
Kook de zoete aardappelen, maar maak ze niet te zacht en snijd ze in middelgrote tot grote stukken. Bak de ui en de knoflook in een pan en voeg de aardappelstukjes toe. Let bij het bakken van de zoete aardappelen goed op dat ze niet breken. Nadat je ze een paar minuten hebt gebakken, stop je ze in een schaal en dek je ze af met de ui en de gesauteerde knoflook, voeg het zout en de andere kruiden toe (minus de bieslook) en bak op middelmatige temperatuur totdat ze goudbruin zijn. (circa 20 minuten). Voeg de bieslook toe en serveer deze onmiddellijk.