November is op de weg de drukste maand van het jaar. Van de langste spitsfiles, valt bijna de helft in november. Dit is heel verklaarbaar. November is een maand dat bijna niemand op vakantie is, het weer slechter wordt en de dagen donkerder.

Ook thuis is het druk
Niet alleen op de weg is het druk. Voor veel mensen is november een van de drukste maanden op het werk, maar ook thuis is er het nodige aan activiteit. Als je bedenkt wat er in november allemaal plaatsvindt, dan is dat gevoel van drukte heel verklaarbaar.
Sint-Maarten en Halloween zijn vlak na elkaar, vervolgens arriveert de Sint en vlak erachteraan volgen de voorbereidingen voor Kerst.

Sprinten op het werk
Op het werk is er de sprint richting het einde van het jaar. Klanten of opdrachtgevers willen hun opdrachten voor het einde van het jaar klaar hebben, al dan niet vanwege beschikbare budgetten. Ook is dit de periode voor de jaarlijkse beoordeling en kunnen targets nog (beter) gehaald worden.

Nu even niet
Het is net of alles af moet voor het einde van het jaar, wat enorm veel druk kan geven en wat daarmee flink wat stress met zich meebrengt. Het patroon wat zich dan aftekent, is dat alle prioriteit wordt gegeven aan de ‘to do’s’ en ontspannende dingen, worden geschrapt. Er is onder het mom ‘nu even niet’ of dat er ‘geen tijd’ voor is. Dat andere dingen urgenter zijn of meer prioriteit hebben.

Op je tandvlees naar de kerstvakantie
Veel mensen lopen zo steeds meer op hun tandvlees om de kerstvakantie te halen. Vaak is de batterij dan al zover leeg, dat de kerstperiode niet voldoende is om te herstellen van deze laatste uitputtende maanden van het jaar. Niet voor niets is er een toename van het aantal meldingen van uitval door burnout en chronische stressklachten in januari.

Het kan ook anders
Hoe dan ook, er is genoeg om je heen wat druk op je uitoefent, met je aan de haal kan gaan en veel stress kan geven.

Maar het kan ook anders…

Wat hiervoor beschreven is, zijn factoren vanuit de omgeving die sowieso plaatsvinden. Deze factoren kun je maar beperkt beïnvloeden, maar ze hebben wel invloed op jou. Deze invloeden worden ook wel betrokkenheid genoemd.

De cirkel van betrokkenheid
Steven Covey heeft dit in zijn boeken beschreven en weergegeven in een cirkel; de cirkel van betrokkenheid.

Hierin bevinden zich omgevingsfactoren als het weer, verkeer, wereldpolitiek etc. Factoren waar jij nagenoeg geen invloed op hebt, maar die jou wel beïnvloeden. Je kunt de files bijvoorbeeld niet veranderen of bepalen hoe het weer wordt vandaag. Het heeft dan ook weinig zin hier veel energie in te stoppen. Handelen vanuit de cirkel van betrokkenheid is reactief. En toch is dat juist wat veel mensen doen, met als gevolg een gevoel van machteloosheid, een speelbal van je omgeving voelen en dat het toch nooit goed is. Je kunt namelijk nooit iedereen tevreden houden.

De cirkel van invloed
Gelukkig zijn er ook factoren die je wel kunt beïnvloeden. Deze liggen in je cirkel van invloed. Deze cirkel bevindt zich binnenin de cirkel van betrokkenheid. In deze cirkel bevinden zich, zoals de naam al zegt, zaken waar je wel invloed op hebt. Hierin heb jij dus het heft in handen. Invloed heb je op je gedachten, je acties en je handelingen
Om het voorbeeld van de files te gebruiken. Je kunt niets veranderen aan het feit dat er files zijn, maar je kunt wel kiezen hoe je over files denkt en er misschien wel voor kiezen om op een ander tijdstip te rijden of de trein te nemen.

Niet meer aanpassen
Vanuit je cirkel van invloed denken en handelen, zorgt voor meer invloed op je eigen leven. Een bijkomend voordeel is dat je welzijn toeneemt en je krachtiger wordt. Vanuit de cirkel van invloed handel je namelijk met meer initiatief. Dit geeft kracht. Je handelt meer vanuit jezelf in plaats van je aan te passen. Met als gevolg dat de druk en stress kan afnemen en je rustiger wordt.

Het is dus niet nodig om je extra druk te maken over zaken die je toch niet kunt veranderen. Hoe kun je meer vanuit de cirkel van invloed handelen?

Tips om meer vanuit de cirkel van invloed te handelen
Waar zit je invloed? Breng door 2 cirkels te tekenen in kaart hoe jij nu denkt of handelt. Ligt jouw focus meer in de cirkel van invloed of in de cirkel van betrokkenheid? Waar zou jij meer invloed op willen en kunnen uitoefenen? Hoe kun je anders denken of welke andere keuze kun je maken?

Verwachtingen: van wie moet je iets of voor wie of wat doe je iets? Vaak zijn er onuitgesproken verwachtingen waaraan we ‘moeten’ of ‘horen’ te voldoen. Deze verwachtingen zijn niet altijd realistisch en komen vanuit de cirkel van betrokkenheid. Hoe kun je anders omgaan met verwachtingen?

Zeg ‘ja’: zeg ja tegen jezelf. Vooral waar het gaat over tijd om te ontspannen en op te laden. Onderschat het belang van ontspanning niet! Dit zorgt ervoor dat je stresshormonen dalen en je minder uitputten. Haal je dus niet extra op de hals door (nog) meer voor anderen te doen.

Cirkelvaninvloed

Bijdrage: Angela Koolmees.
Angela is psycholoog, mindfulness en compassietrainer. Haar expertise en ervaring liggen op het vlak van leiderschap, zingeving, verlies en rouw, waarbij ze veel ervaring heeft met reorganisatieprocessen en het verlies van werk.