Als we het hebben over hormonale balans, stress en cortisolstoornissen, kunnen ze een factor of een deel van de onderliggende oorzaak zijn, dus waarom hebben we het over cafeïnevrije koffie-alternatieven? Hoewel cafeïne in koffie de stressreactie kan stimuleren, kan het nuttig zijn om het te elimineren en cafeïnevrije alternatieven te kiezen, zodat je nog steeds van je ochtendroutine kunt genieten en je stressreacties in balans kunt houden.

Kruidenthee
Als je ontstekingen wilt verlichten met kurkuma-thee, de spijsvertering wilt stimuleren met pepermunt- en gemberthee, of wilt ontspannen met een kopje kamille- en lavendelthee, probeer dan een aantal van je favoriete kruidentheeën uit om een ​​cafeïnevrij koffie-alternatief te vinden.

Golden Milk is een geweldig alternatief voor cafeïnevrije koffie-alternatieven, en het is de perfecte keuze voor een café latte of zelfs een thee om te ontspannen na een lange werkdag. Kurkuma is een gele specerij en bevat een secundaire en nuttige plant component, curcumine genaamd, die het lichaam helpt om vrije radicalen te bestrijden. Omdat het lichaam secundaire chemicaliën bevat, piperine genaamd, die de opname van cuminum ondersteunen, is de kans groter dat het in combinatie met zwarte peper wordt gebruikt omdat het ontstekingen effectiever bestrijdt.

Adaptogenen
Er is momenteel veel ophef over adaptogenen, maar in principe zijn er een aantal verschillende soorten kruiden, planten  die verschillende positieve effecten op het lichaam hebben om zich aan te passen aan stress. Er zijn veel alternatieven voor cafeïnevrije koffie om een ​​warme of koude latte mee te maken, dus het is de moeite waard om dit te proberen.

Rooibos-thee
Dit is een kruidenthee, ook wel rode thee genoemd, die wordt geproduceerd wanneer de bladeren van een bepaalde struik worden gefermenteerd om ze een roodachtige kleur te geven. Rooibos-thee is een geweldig alternatief voor cafeïnevrije koffie, maar het is ook geweldig voor een hete latte, gezien het hoge cafeïnegehalte. In tegenstelling tot groene en zwarte thee bevat rooibos-thee geen cafeïne.

Gemberthee
Pittige gemberthee is een zelfgemaakte thee zonder cafeïne die je kunt consumeren om de spijsvertering in de kou te stimuleren. Gember helpt bij spijsverteringsproblemen, kaneel helpt de insulinegevoeligheid te verbeteren en kurkuma heeft, zoals we zojuist hebben besproken, ontstekingsremmende eigenschappen. Als je het gevoel hebt dat je keelpijn krijgt, kun je wat rauwe honing toevoegen voor een extra boost. Voeg er een paar druppels citroen bij om de maagzuurproductie te ondersteunen, wat belangrijk is voor een goede spijsvertering.

Chai-thee
Chai-thee is vaak een mix van zwarte thee en andere kruiden, en kruidenchai is eigenlijk alles wat je in thee of zwarte thee zou vinden. Daarom is het een geweldig alternatief voor cafeïnevrije koffie en wordt het gebrouwen met een mengsel van kruiden en specerijen zoals gember, kurkuma, kaneel en kruidnagel. Probeer wat plantaardige melk door je chai latte te mengen, of je kunt proberen een kopje thee te maken met een beetje kokosmelk en een scheutje citroensap voor een smoothie.

Dit zijn goede opties als je je cafeïnegehalte wilt verlagen, maar toch de gebruikelijke koffiesmaak wilt hebben, waardoor het geweldig is als een bijna cafeïnevrij koffie-alternatief. Cafeïnevrije koffie heeft een cafeïnegehalte van ongeveer 5-10 mg per kopje, wat minder is dan de helft van de cafeïne in een gewone kop koffie en ongeveer de helft van de cafeïne in een gewone espresso.

Vorig artikelEvaluatierapport Bijtende Bende: meer aandacht van jongvolwassenen voor milieuschade door drugsafval
Volgend artikelDe kracht van rozenbottelolie voor de huid