Als we energiek zijn voelen we ons beter. Zo zijn onze cognitieve en fysieke prestaties zijn afhankelijk van ons energieniveau. Om ons vitaal te voelen is het van belang dat we ons lichaam voorzien van de juiste voedingsstoffen. In dit artikel bekijken we welke voedingsstoffen belangrijk zijn voor een goede energiestofwisseling.

De theorie
De vorming van energie vindt plaats in minuscuul kleine energiecentrales – de mitochondriën – die in onze cellen zitten. De energie die in de mitochondriën wordt geproduceerd wordt ATP (adenosinetrifosfaat) genoemd. ATP is uiteindelijk onze energieleverancier. Hoe beter onze mitochondriën ATP kunnen aanmaken hoe meer energie we hebben.

Het aanmaken van ATP verloopt via een complex biochemisch proces waarbij verschillende vitaminen en mineralen betrokken zijn. Door ons lichaam te voorzien van deze voedingsstoffen creëren we de voorwaarden die nodig zijn voor het vrij maken van energie.

Vitamine B1
Vitamine B1 is erg belangrijk voor de energiestofwisseling. Deze vitamine zorgt ervoor dat energie uit koolhydraten vrijgemaakt kan worden. Vitamine B1 is onmisbaar voor de aanmaak van ATP.

Een vitamine B1 tekort zorgt extreme vermoeidheid en is te herkennen aan prikkelbaarheid, geheugenproblemen, concentratieproblemen, buikpijn, spierzwakte, depressie en een verminderde eetlust.

Omdat vitamine B1 een in wateroplosbare vitamine is kan het lichaam deze slechts beperkt opslaan. Het is daarom van belang om bronnen van vitamine B1 in je dagelijkse eetpatroon op te nemen.

Goede bronnen van vitamine B1 zijn graanproducten, groente, aardappelen, varkensvlees, melk, yoghurt en kaas. De beste leverancier van vitamine B1 is varkensvlees. Eet je liever vegan of vegetarisch dan kan je overwegen om een vitamine B supplement te gebruiken. Omdat de B vitamines onderling samenwerken kan je het beste een vitamine B complex als supplement gebruiken.

Om de opname van vitamine B1 te verbeteren kan je er iets bij eten wat vitamine C bevat. Groente en fruit is de beste bronnen van vitamine C.

Magnesium
Magnesium is een essentieel mineraal voor de aanmaak van ATP. Zonder dit mineraal kan de glucosestofwisseling niet goed verlopen.

Aangezien we in onze samenleving voedsel in overvloed hebben zou je niet snel verwachten dat mensen tekorten aan voedingsstoffen kunnen hebben. Toch komt een tekort aan magnesium relatief vaak voor. Dit is vaak het geval bij mensen met insulineresistentie (de voorloper van diabetes type 2) en diabetes type 2. Als gevolg van de hoge bloedsuikerspiegel wordt er via de urine magnesium uitgescheiden. Andere factoren die kunnen zorgen voor een magnesiumtekort zijn stress, veel koffie of frisdrank drinken, eenzijdige voeding, roken, een verminderde weerstand en zwangerschap.

Een magnesiumtekort is te herkennen aan vermoeidheid, spierkrampen, lusteloosheid, misselijkheid, stemmingswisselingen en depressiviteit.

Goede bronnen van magnesium zijn bananen, avocado, quinoa, groene bladgroente, noten, rauwe cacao, volkoren granen, peulvruchten, zeewier en algen, zaden, pitten, sojaproducten, vis, gedroogde abrikozen en vijgen.

Stress kan zorgen voor een magnesiumtekort en op haar beurt kan een magnesiumtekort zorgen voor een toename van stressgevoelens. Bij stress is het daarom extra belangrijk om voldoende magnesium in het dieet op te nemen zodat deze vicieuze cirkel doorbroken kan worden.

Bij stress of het vermoeden van een magnesiumtekort kan je overwegen om (tijdelijk) een magnesiumsupplement te gebruiken zodat de tekorten aangevuld kunnen worden. Doe je in wedstijdverband aan sport dan kan magnesium je helpen je prestaties te verbeteren.

Magnesiumsupplementen kan je in allerlei varianten krijgen. Magnesiummalaat is een vorm die de omzetting van voedsel naar ATP het beste ondersteunt en het beste is voor fysieke energie.

Heb je meer behoefte aan mentale scherpte dan is magnesiumtauraat de beste vorm. Deze vorm kan namelijk de bloed-hersenbarrière passeren en helpt bij het verbeteren van je gemoedstoestand.

Vitamine E
Vitamine E is een in vetoplosbare vitamine is nodig voor het in conditie houden van het vetachtige celmembraan van onze cellen. Het celmembraan beschermt de energiefabriekjes (de mitochondriën) in onze cellen.

Omdat vitamine E een sterke antioxidant is helpt het om inflammatie tegen te gaan. Inflammatie zijn laaggradige ontstekingen en om deze te bestrijden legt het lichaam een groot beslag op onze energiereserves. Het bestrijden en voorkomen van inflammatie draagt dan ook in belangrijke mate bij aan onze vitaliteit.

Vitamine E zit in noten, zonnebloemolie, eieren, pinda’s, volkoren granen, groenten en fruit. Eet je hiervan voldoende dan is het niet nodig om een vitamine E supplement te gebruiken. Wil je een vitamine E supplement gebruiken hou je dan aan de voorgeschreven dossering op de verpakking. Omdat vitamine E een in vetoplosbare vitamine is kan deze gaan stappelen waardoor je teveel vitamine E kan krijgen. Dit beïnvloed processen in weefsels nadelig.

Co-enzym Q10
Co-enzym Q10 is geen vitamine maar wel een vitamine-achtige stof. Het lijkt op vitamine K. Het is een antioxidant die in elke cel voorkomt en belangrijk is voor de mitochondriën (de energiefabriekjes). Co-enzym Q10 is nodig voor de aanmaak van ATP (energie) en speelt ook een belangrijke rol in het elektronentranspoort.

Het lichaam kan zelf Co-enzym Q10 aanmaken maar als we ouder worden gaat dit steeds minder goed. Ook bij gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker verloopt de aanmaak van Co-enzym Q10 niet goed. Co-enzym Q10 wordt vaak geadviseerd bij mensen met hart- en vaatziekten om er voor te zorgen dat de hartspieren voldoende energie vrij kunnen maken om te kunnen pompen.

Ook onder (wedstrijd)sporters wordt gebruik gemaakt van Co-enzym Q10 omdat het de prestaties verbetert. Het zorgt voor een verbetering van het vermogen en vermindert vermoeidheid.

Co-enzym Q10 zit in vette vis, kip, kalkoen, spinazie, volkoren granen en pinda’s. Co-enzym Q10 wordt ook vaak als supplement gebruikt. Het is in twee varianten verkrijgbaar en het maakt niet zoveel uit welke je neemt. Het lichaam kan ze omzetten naar de variant waar het op dat moment de meeste behoefte heeft.

Dit artikel wordt je aangeboden in samenwerking met Happyhealthy
Vorig artikelAnti-stress sap
Volgend artikelVerbindende communicatie