Synoniem voor gezondheid en schoonheid, een goed verzorgde en glanzende huid is niet moeilijk te bereiken. Het kennen van de huidtypes, het hebben van huidzorgroutines, het handhaven van een goed dieet en een gezonde levensstijl zijn noodzakelijke stappen om goed voor het grootste orgaan in het menselijk lichaam te zorgen, dat het beschermt tegen indringers zoals bacteriën, schimmels, chemicaliën en de zon.

Zorg begint met het identificeren van het huidtype, dat normaal, droog, vettig of gemengd kan zijn. Van daaruit wordt bepaald wat de belangrijkste te nemen voorzorgsmaatregelen zijn en welke producten gebruikt moeten worden.

Om een jonge, gezonde en mooie huid te garanderen, is het noodzakelijk om dagelijks voorzichtig te zijn. Een dieet volgen dat rijk is aan vitamines en mineralen, veel water drinken en uit de buurt van sigaretten blijven, helpt de huid van buitenaf te verzorgen, maar het volgen van een reinigings- en hydratatie routine is ook essentieel om de huid van het gezicht er gezond en vol van het leven uit te laten zien.

Bekijk welke zorg je moet opnemen in je schoonheidsroutine om een goed verzorgde en glanzende huid te hebben/krijgen:

1. Verwijder make-up voor het slapengaan
Make-up verstopt de poriën en voorkomt dat de huid ademt, belemmert deze stap en bevordert vroegtijdige huidveroudering. Om je gezicht heel schoon achter te laten, gebruik je een make-up remover die geschikt is voor jouw huidtype en eindig je met een zeep (die geschikt is voor het gezicht). Zonder resten zal de huid beter ademen. De maximale reinigingslimiet is driemaal per dag.

2. Exfolieer je huid minstens één keer per week
Eén keer per week een exfoliant aanbrengen helpt om dode cellen te verwijderen, voorkomt de vorming van mee-eters en maakt de huid klaar voor de juiste behandeling. Deze stap is het beste voor mensen met een vette huid.

3. Gebruik gezichtsmaskers
Gezichtsmaskers helpen de vettigheid van de huid in balans te houden en deze er gezond en glanzend uit te laten zien. Op de markt zijn er producten te vinden voor de vette huid, die de poriënsluiting bevorderen, en voor de droge huid, die de hydratatie verhogen. Kijk welke het best bij je gezicht past en investeer.

4. Gebruik anti-aging crème
Degenen, ouder dan 25 jaar, kunnen de nachtbehandeling voltooien met behulp van anti-aging crèmes. Deze producten hebben behandelingen die geschikt zijn voor elke leeftijdsgroep en helpen de stevigheid van de huid te herstellen, waardoor het gezicht uit de buurt blijft van rimpels, vlekken en expressielijnen.

5. Hydrateer het lichaam van binnen naar buiten
Een intern hulpmiddel bij de externe werking van huidproducten is de hydratatie van het lichaam, dat wil zeggen drinkwater. Het lichaam dat niet goed gehydrateerd is, wordt weerspiegeld in een slappe en doffe huid. En het ingenomen water helpt ook om gifstoffen te verwijderen, waardoor de huid minder vatbaar is voor mee-eters, puistjes en vlekken in het algemeen.

6. Goed slapen
De huid heeft de rustperiode van het lichaam nodig om te herstellen van de agressies van de dag, zoals vervuiling en de zon. De bescherming van de nacht bevordert cel vernieuwing, oxygenatie en de ontvangst van de actieve ingrediënten van de behandelingscrèmes. Een goede nachtrust is op zichzelf een huidbehandeling.

7. Zorg goed voor de darm
Kies een suikerarm dieet dat rijk aan vezels en natuurlijke voedingsmiddelen is, omdat dit obstipatie en andere problemen die de darm en dus de huid kunnen aantasten, vermijdt. Neem ook lactobacillen op in je dagelijkse voeding, omdat ze de darmflora ten goede komen.

Niet te vergeten dat:
Je moet je huid kennen. Is het normaal, droog, gemengd of vettig? Als je geen idee hebt, raadpleeg dan een schoonheidsspecialiste of een huidspecialist om deze twijfel weg te nemen. Als je het type huid kent, kunt je makkelijk kiezen voor producten die speciaal daarvoor zijn ontwikkeld.

Foto: Oz Seyrek