Jouw avondroutine geeft je de mogelijkheid om voor het slapengaan te ontspannen, stress te verlichten, jouw lichaam voor te bereiden op een goede nachtrust en uit te kijken naar het einde van de dag. Hoe meer je je in bed ontspant, hoe beter je je voelt, beter slaapt en je je in het algemeen beter voelt. Het is misschien gemakkelijk om een uitgebreide avondroutine te creëren, maar het kan echt zo eenvoudig zijn als het neerleggen van de telefoon en het aansteken van jouw favoriete kaars, zodat je je kunt ontspannen voordat je naar bed gaat. Hier zijn heel veel ideeën om voor de nacht in bed te ontspannen. Onthoud dat dit kleine veranderingen zijn die na verloop van tijd tot grote resultaten zullen leiden. Dus wat kun je vanavond doen en hoeveel keer per week kun je je ontspannen in bed voordat je klaar bent om te gaan slapen?

Een ander routine-idee voor ’s avonds is om de elektronica uit te schakelen voordat je naar bed gaat, ook al is het maar voor een paar minuten. Blauw licht van elektronica kan het circadiaanse ritme van je lichaam veranderen en je laten denken dat het nog dag is. Het beïnvloedt de productie van melatonine, een slaaphormoon, en het kan ook jouw slaapgewoonten beïnvloeden, vooral in de vroege ochtend- en avonduren. Leer ook over de effecten van lichtvervuiling op het circadiaanse ritme en slaappatroon van jouw lichaam, zoals jouw slaap-waakcyclus en circadiaanse ritmes.

Doe het licht uit
Het doel is om de lichten minstens een uur voor het slapengaan te dimmen, zo niet langer, en het lichaam maakt melatonine, een slaaphormoon aan, zodat het kan beginnen te ontspannen. Een ander idee voor ’s avonds is om de lichten uit te doen, zodat je in bed kunt ontspannen en ‘s-nachts beter kunt slapen. Als je je niet bekabeld voelt, berg dan je elektronica op en geef je hersenen een paar minuten rust voordat je naar bed gaat.

Lekker in bad gaan
Een bad is een geweldige manier om de stress van de dag van je af te schudden en te ontspannen voordat je naar bed gaat, en een gloeilamp is ideaal voor slecht humeur (gebruik een dimmerschakelaar als je die hebt). Kaarsen aansteken is een andere geweldige optie bij weinig licht en je kunt ontspannen in bed met een kaars op het nachtkastje of in bad.

EPSOM-zout
EPSOM-zout is eigenlijk een geweldige bron van magnesium, dat de spieren ontspant en in voedsel wordt gebruikt. Epsom-zouten zijn eigenlijk heel goed voor je, vooral als je ze in bad of in je eten gebruikt.

Warme douche
Als je na een dag gespannen bent, is dit een geweldige manier om te ontspannen, en als het bad niet jouw ding is of als je geen bad hebt, kan een warme douche net zo goed werken. Dit is ook een goed idee voor de avond, want in slechts 15 minuten heb je alle ontspannende voordelen. Je kunt een paar druppels van je favoriete etherische oliën op de douchevloer doen om geur af te geven en deze in de douches te verdelen. Gebruik je favoriete zeep en toiletartikelen en laat je ontspannen met een goede bodyscrub en/of een zachte massage met massageolie. Laat het warme water de spanning van de dag verlichten, zodat je kunt ontspannen voordat je naar bed gaat.

Avond ritueel maken
Dit kan betekenen dat je je favoriete muziek speelt, een kopje kruidenthee drinkt, etherische oliën gebruikt, een goed boek leest of een aflevering van een favoriet programma bekijkt. Maak een lijst van waar je aan het einde van de avond naar uitkijkt en wat je dag zo veel beter maakt dan de vorige.
Dit kan ook bestaan uit het verwijderen van make-up, het reinigen van de huid met een zachte reiniger of het ‘s-avonds gebruiken van een toner, vocht inbrengende crème of gezichtsolie. Dit idee is een inleiding tot nachtverzorging, maar het is belangrijk om aan het einde van de dag make-up te verwijderen en gewoon de huid te reinigen.

Kruidenthee
Een kopje kruidenthee is een ander geweldig idee voor ‘s-avonds, cafeïnevrije kruidenthee is een geweldige manier om aan het eind van de dag te ontspannen. Deze theeën kunnen je slaperig maken en jouw lichaam helpen ontspannen voordat je naar bed gaat, en kunnen zelfs helpen de stress en angst te verminderen die jouw slaap kunnen verstoren. Probeer een kopje kruidenthee met een glas water en een paar minuten meditatie, het kan je helpen het lichaam te ontspannen en zelfs stress of angst verminderen die je slaap kunnen verstoren.

Yoga of stretchen
Een ander idee voor een avondroutine is zachte yoga of stretchen. Dit is een geweldige manier om aan het einde van een lange dag stress en spanning te verminderen, vooral als je meestal aan jouw bureau zit. Probeer wat diepe ademhaling toe te voegen aan je rekoefening en probeer een paar minuten meditatie of yoga met een glas water voor het slapengaan. Yin yoga is een geweldige manier om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Het is geweldig om je lichaam voor te bereiden op een goede nachtrust en om je algehele slaapkwaliteit te verbeteren.

Meditatie
Meditatie is een ander geweldig idee voor de avond en een geweldige manier om vastzittende energieën van de dag los te maken.

Als je wakker bent, hebben je hersenen bètagolven en als je slaapt thetagolven. Meditatie stelt de hersenen in staat om te kalmeren en terug te keren naar een toestand waarin de TA-golven de overhand hebben of de staat van rust. Thetagolven zijn de plek waar je diepe ontspanning kunt ervaren en de alfagolven slaan een brug tussen bèta en theta en vice versa.
Er zijn geweldige slaapmeditaties die je kunnen helpen ontspannen voordat je naar bed gaat. Een ander idee is om ‘s-avonds diep in te ademen, dus oppervlakkig is de ademhaling als je gespannen bent, gestrest bent. Haal 5x diep adem, adem in door de maag, ga naar je borst en adem erdoor uit, en herhaal dit gedurende 5 minuten totdat je je lichaam voelt.

Lees een boek
Lees een hoofdstuk van een goed boek voordat je naar bed gaat: een boek lezen is een nachtelijke routine en een geweldige manier om te ontspannen. Als je geen grote lezer bent, probeer dan een inspirerend boek of boek met gedichten of citaten en lees wat er ook staat, of blader een tijdje door willekeurige pagina’s om gewoon jezelf te zijn. Het helpt de geest te bevrijden van alles wat zich overdag voordoet en geeft je een belangrijk idee voor de avond dat relevant is voor jou, je familie, vrienden en je leven in het algemeen.

Wees dankbaar
Neem voor het slapen gaan een notitieboekje en schrijf een paar dingen op die in de loop van de dag zijn gebeurd, twee dingen die goed kunnen gaan of voor morgen kunnen worden verbeterd, zorgen die je dwarszaten en dingen waarvoor je dankbaar bent. Het is geweldig manier om in slaap te vallen.

Vorig artikelMeer eenduidigheid in het definiëren en meten van mentale gezondheid
Volgend artikelPakjesavond pakt koud uit