Avocado bevat een schat aan vitamines en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de balans van een organisme. Het is rijk aan mineralen zoals kalium, ijzer, calcium en magnesium. Je zult verschillende voordelen van avocado kunnen ervaren (die hieronder zijn aangegeven) door middel van vitamine A, C, E, K en B-vitamines.

Naast een geweldige bron van kalium en vitamine A en C, is dit de vrucht met het hoogste eiwitgehalte. Elke honderd gram avocado heeft gemiddeld twee gram eiwit. Avocado is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren zoals Omega 3, vezels, antioxidanten, magnesium en foliumzuur.

Tropisch fruit; avocado’s zijn rijk aan voedingsstoffen en in staat om het eiwit van elk type vlees te vervangen, waardoor de maaltijd veel lichter, natuurlijker en gezonder wordt.

Avocado is het beste alternatief omdat het vet en dezelfde voedingswaarde van vlees bevat. De hoeveelheid eiwit in deze vrucht is bijna hetzelfde als die in volle melk, bijvoorbeeld. De delicatesse is nog steeds hoog in vezel en Omega 6, vechters tegen hypertensie en slechte cholesterol. De vrucht kan ook worden geconsumeerd voor en na regelmatige lichaamsbewegingen, omdat het de minerale zouten herstelt, alsof het een isotoon is. Voor marathonlopers, joggers en fietsers voorkomt avocado’s ook krampen, dankzij het aanwezige kalium in zijn pulp.

Eigenschappen van Avocado
Een kleine avocado, met 150 g pulp (ongeveer 1 kop), levert 240 calorieën, 22 g vetten, 13 g koolhydraten, 3 g eiwit en 10 g vezels. Avocado is geen caloriearm fruit, maar het verschil zit hem in de samenstelling van zijn vetten. Bijna 70% van de vetten in avocado’s zijn enkelvoudig onverzadigd, het grootste deel van oliezuur, en de rest is samengesteld uit meervoudig onverzadigde (Omega-6 en Omega-3) en verzadigde vetten (palmitinezuur).

De hoeveelheid vezels in de avocado is ook indrukwekkend; 10 g komt overeen met 40% van alle aanbevolen vezels per dag. Naast de macronutriënten bevatten avocado’s een zeer grote verscheidenheid aan vitamines en mineralen. Van belang zijn de B-vitaminen, vitamine C, vitamine A, vitamine E, koper, mangaan, magnesium, fosfor, kalium en zink.

Calorische waarden
De caloriewaarde van avocado is hoog maar het is belangrijk om na te denken over de keuzes die gemaakt zijn voor jouw maaltijden; analyseer het geselecteerde voedsel voor je eten en zoek functionele vervangingen voor je lichaam.

Avocado bevat gemiddeld 180 calorieën in 100 gram. Het bevat goede vetten. Het zijn enkelvoudig onverzadigde vetten, essentieel voor het beheersen van cholesterol en het verminderen van triglyceriden die ook geïndiceerd zijn voor de behandeling van hart- en vaatziekten en de preventie ervan.

Voordelen van avocado voor gezondheid
Verhoogt de opname van carotenoïden. Veel voedingsmiddelen bevatten rode of oranje pigmenten in hun samenstelling, de zogenaamde carotenoïden. In het menselijk lichaam fungeren carotenoïden als antioxidanten en voorlopers van vitamine A, wat essentieel is voor de gezondheid van het oog. Omdat het vet oplosbaar is, wordt de opname van deze stoffen versterkt door de aanwezigheid van vetten in de maaltijd, maar de voedingsmiddelen die deze stoffen bevatten zijn erg arm aan lipiden.

Ontstekingsremmende kracht
Voor degenen die leven met ongemakken en roodheid als gevolg van artrose en reuma, wordt vaak geadviseerd door artsen om een regelmatig dieet te volgen om te helpen bij de behandeling. Probeer dan avocado toe te voegen aan jouw maaltijden. Het zal zeer effectief zijn in de resultaten en zal de impact op uw gezondheid en het lichaam verminderen.

Het voordeel kan worden erkend door het positieve effect van avocado op HDL-cholesterol, beschouwd als goede cholesterol, verantwoordelijk voor de bescherming van de slagaders. Het kan helpen bij het verwijden van de slagaders en bij verschillende veranderingen in het lichaam die gunstig zijn voor de gebalanceerde en regelmatige werking van uw lichaam. Dit voordeel van avocado wordt geleverd door vitamine E, dat vetten induceert om ontstekingsremmende kracht op te nemen.

Avocado bevat een stof genaamd glutathion, die de effecten van cortisol, het hormoonkenmerk van stress, vermindert. De overmaat aan dit hormoon belemmert ook het proces van gewichtsvermindering. Glutathion bevordert ook de ontgifting van jouw lichaam en verbetert de werking van jouw lever, waardoor de beste eliminatie van toxines plus één van de voordelen van avocado wordt bereikt.

Verbetert de cardiovasculaire gezondheid
Het is bewezen dat het gebruik van avocado tot een uitgebalanceerd dieet effectief is in het voorkomen en bestrijden van verschillende cardiovasculaire aandoeningen door het verbeteren van het niveau van slechte cholesterol (LDL) en het verlagen van het niveau van oxidatieve stress in de bloedbaan.

Eén van de factoren die bijdraagt aan deze avocadovoordelen is de samenstelling van lipiden, zoals enkelvoudig onverzadigde vetten, vooral oleïnezuur, dat goed is voor 68% van het vet in de vrucht en in veel onderzoeken is geassocieerd met gunstige effecten op de cardiovasculaire gezondheid, naast verbeteren van de hersenfunctie en zorgen voor een betere groei en vernieuwing van cellen.

Andere zeer belangrijke componenten zijn fytosterolen, waaronder beta-sitosterol, campesterol en stigmasterol. Ze spelen een belangrijke anti-inflammatoire rol, die ook de preventie van vasculaire complicaties ten goede komt.

Anti-kanker
De stof die verantwoordelijk is voor deze kracht is glutathion, zoals eerder beschreven. Het kan fungeren als een blokkering van tenminste 30 verschillende carcinogenen.

Cholesterol controle
Avocado zorgt voor een toename van HDL-cholesterol, beschouwd als goede cholesterol, en een verlaging van LDL-cholesterol, een slechte cholesterol. Het vermindert de hoeveelheid van het bèta-sitosterol van het hormoon en is in staat om de opname van cholesterol in de voeding te remmen. Avocado is een schat aan vitamines en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de balans van het lichaam. Het opnemen van avocado’s in voedsel kan tal van voordelen bieden vanwege de voedingssamenstelling, rijk aan ‘vriendelijke’ vetten en gezonde fytonutriënten.

Vorig artikelMerendeel jongvolwassenen vindt schermgebruik te veel
Volgend artikelAngststoornis houdt langer aan dan depressie