Wat is Anapana-meditatie? Anapana-meditatie is een techniek van boeddhistische oorsprong. Volgens de traditie van Indiase afkomst, werd het geïnspireerd door de Sutra Anapanasati, een toespraak die werd uitgesproken door Shakyamuni Boeddha, de eerste in de geschiedenis.

In deze toespraak van de Anapanasati Sutra vertelt de Boeddha hoe het bewustzijn van de ademhaling als uitgangspunt voor meditatie kan dienen. Deze lering dient als basis voor alle actuele versies van de Anapana-oefeningen.

Anapana betekent “bewust zijn van de adem”. Door je volledig op de ademhaling te concentreren, kun je een staat van kalmte en rust bereiken die na verloop van tijd een effect heeft op de emotionele balans en beter concentratie bij het focussen op de dagelijkse bezigheden.

Omdat het een eenvoudige methode is die de beoefenaar kalmeert, kan deze methode worden gebruikt door mensen met hyperactiviteit, angst en slapeloosheid. Kinderen en adolescenten kunnen ook genieten van de voordelen van deze meer dan duizend jaar oude oefening.

Hoe te leren mediteren met Anapana meditatie
Leren oefenen met de Anapana meditatie is heel eenvoudig. Het is mogelijk om te beginnen met het oefenen met geleide meditatie video’s die oefeningen veel gemakkelijker maken. In de geleide meditatie video’s begeleidt de stem de oefening van concentratie en vermijdt afleiding.

Zoek voordat je begint een rustige, stille plek die concentratie en stilte stimuleert. Zit comfortabel in je favoriete positie met of zonder stoel en houd je houding rechtop (dit helpt je alert te blijven). Blijf stil tijdens het oefenen.

Voordelen van Anapana-meditatie
De dagelijkse beoefening van ten minste 10 minuten Anapana-meditatie heeft veel positieve effecten. Concentratievermogen kan de productiviteit van studies en werk verhogen. Voor mensen met onstabiel temperament kan het beoefenen van bewust ademen meer controle geven over impulsen en emoties.

Kinderen en adolescenten die oefenen kunnen het vermogen verwerven om beter met frustraties om te gaan. Ze kunnen gevoelens leren begrijpen en uiten.

Meditatie transformeert de manier waarop iemand omgaat met anderen en zichzelf, waardoor een groter bewustzijn van de realiteit ontstaat.

Ik kan niet mediteren! Wat nu?
Veel mensen geven het beoefenen van meditatie op omdat ze merken dat ze niet in staat zijn om zich te focussen. Ze hebben het bij het verkeerde eind door te denken dat meditatie een constante toestand is die van het ene moment op het andere wordt bereikt.

Meditatie is niet in staat zijn om volledig gefocust te blijven zonder te falen. Meditatie gaat over het blijven proberen, zelfs als de geest uiteindelijk afdwaalt van focus. Dit is de oefening van meditatie: richt aandacht opnieuw, zelfs wanneer deze verloren is. Met oefentijd wordt het gemakkelijker om je geest gefocust te houden, niet alleen tijdens meditatie, maar ook wanneer je moet studeren, werken of gewoon een gesprek met een vriend hebt.

Dus als je wilt leren mediteren, geef niet op! Blijf gewoon doorgaan en geniet van de vele voordelen van deze oefening.

Vorig artikelHuman Concern, centrum voor eetstoornissen, opent locatie in Nijmegen!
Volgend artikelVragen en antwoorden campylobacter