Granen zijn lekker en leveren veel voordelen voor de gezondheid en de beste manier om hiervan te profiteren is om dit voedsel dagelijks te consumeren om het lichaam te helpen aan zijn eiwit-, vitamine- en mineraal behoeften te voldoen. Op deze manier zijn granen een uitstekende vervanging voor witte rijst omdat de voedingswaarde veel hoger is. Naast een hoog vezelgehalte, dat meer verzadiging geeft, lever deze combinatie van granen een lagere glycemische index dan rijst, aardappelen, wit brood en pasta, wat bijdraagt tot een lagere vetophoping.

1. Bruine rijst
Bruine rijst is een super voedzaam voedsel. Echter, in tegenstelling tot witte rijst, die een uitgebreid proces van verfijning doormaakt en zijn belangrijkste voedingsstoffen verliest, wordt bruine rijst alleen geschild. Daarom biedt het veel meer B-complex vitaminen en mineralen zoals magnesium, mangaan, fosfor, ijzer en kalium. Daarnaast bevat bruine rijst 5 keer meer vezels dan witte rijst, wat het verzadigingsgevoel verlengt, de opname van glucose en cholesterol vermindert en de werking van de darm verbetert.

2. Rode rijst
Rode rijst komt oorspronkelijk uit China en levert dezelfde voordelen van bruine rijst aangezien het niet doorwerkt als een uitgebreide verwerking als die van witte rijst. Deze gekleurd versie is nog krachtiger om goede (HDL) en slechte (LDL) cholesterolwaarden te reguleren, omdat rode rijst een hoog gehalte aan monacoline heeft, een stof die vergelijkbaar is met statines die worden gebruikt in geneesmiddelen voor reductie van cholesterol.

3. Witte quinoa
Vanwege de botanische eigenschappen is witte quinoa geen graansoort zelf, maar een pseudograan. In tegenstelling tot granen, biedt quinoa een veel hoger gehalte aan hoogwaardige eiwitten, vitamines (zoals vitamine A, riboflavine, niacine, thiamine en B6) en mineralen (zoals magnesium, zink, koper, ijzer, mangaan en kalium), quinoa wordt beschouwd als een superfood.

4. Zwarte quinoa
Zwarte quinoa is een zeldzamere variëteit met dezelfde voordelen als witte quinoa, die ook als een superfood wordt beschouwd. Naast de kenmerkende kleur, die visueel aantrekkelijkere gerechten helpt creëren, biedt zwarte quinoa een meer uitgesproken smaak en is knapperiger dan witte quinoa.

5. Rode quinoa
Rode quinoa is een variëteit van quinoa, die dezelfde voedingseigenschappen biedt als andere versies. De licht fruitige smaak is rijker dan die van de witte quinoa en heeft een nootachtige smaak.

6. Lijnzaad
Lijnzaad bevat een hoog gehalte aan Omega-3 en Omega-6 vetzuren, die helpen bij het verhogen van goede cholesterol (HDL) en het verlagen van slechte cholesterol (LDL) en triglyceriden. Lijnzaad is ook rijk aan vitamine C, E en B-complex vezels en eiwitten en bevat antioxiderende en ontstekingsremmende stoffen die bijdragen aan de gezondheid van de darm.

7. Chia zaad
Chia biedt zoveel gezondheidsvoordelen dat het als een functionele voedingsmiddelen wordt beschouwd. Naast dat het een van de rijkste bronnen van omega-3 is, bevat het vijf keer meer calcium dan melk en is het rijk aan magnesium, mangaan en fosfor, essentiële mineralen voor de goede werking van het organisme. Vijftien procent van het chiazaad is samengesteld door eiwitten, waarvan de combinatie van aminozuren ervoor zorgt dat ze een hoge biologische waarde hebben.

Vorig artikelKikkererwten
Volgend artikelHaar- en hoofdhuidproblemen toegenomen door coronastress