Het starten van een gezond dieet kan makkelijker zijn dan je denkt. De gewoonte om voedzame maaltijden te eten begint bij de keuze van de ingrediënten die in jouw keuken komen. Door de voorkeur te geven aan de juiste producten, creëer je uitgebalanceerde en heerlijke recepten. Sommige etenswaren zijn essentieel om in de keuken te hebben. Naast hun voedingswaarde, worden ze vaak in een groot aantal recepten gebruikt, wat een verschil maakt in de smaak en textuur van het gerecht. Gezond eten hoeft niet flauw te zijn. Er is een enorme hoeveelheid voedingsmiddelen die gezond en smakelijk zijn. Hier zijn de 6 gezondste voedingsmiddelen met de grootste voordelen ter wereld. Het grootste deel van de lijst is verrassend lekker.

1. Tomaat
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de tomaat geen groente; het roodachtige voedsel is een vrucht die buitengewoon rijk is aan essentiële voedingsstoffen voor ons organisme. Zelfs de stof die verantwoordelijk is voor de kleur, lycopeen, is een krachtige antioxidant die werkt voor de cellen van ons lichaam, veroudering vertraagt ​​en het immuunsysteem ten goede komt. Omdat het een zeer veelzijdige vrucht is, is hij onmisbaar in elke keuken. Maar naast zijn veelzijdigheid moeten we ook rekenen op het feit dat het zeer voedzaam is.

2. Quinoa
Quinoa (Chenopodium quinoa Wild); is een gemakkelijk te bereiden graan dat in verschillende recepten kan voorkomen. Het is een voedingsmiddel dat rijk is aan vezels en proteïnen, en als het wordt gekookt, is het zacht en heeft het een lichte nootachtige smaak. Bovendien bevat het magnesium, B-vitamines, ijzer, kalium, calcium, fosfor, vitamine E en antioxidanten, dus als je quinoa nog niet in je gerechten hebt gebruikt, neem het dan mee op je volgende bezoek  naar de supermarkt en zoek naar recepten die je kunt gebruiken.

3. Olijfolie
Olijfolie, door de landen rond de Middellandse Zee “vloeibaar goud” genoemd, staat op de ranglijst van voedingsmiddelen die essentieel zijn voor het menu van degenen die een gezonder leven willen. Rijk aan enkelvoudig onverzadigde zuren, Omega 9, vitamine E, A en K, ijzer, calcium, magnesium, kalium en aminozuren. Naast antioxiderende eigenschappen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

4. Boerenkool
Kool levert verschillende voedingsstoffen aan het lichaam, zoals vitamine C en A en mineralen zoals kalium, calcium en ijzer, wat verschillende gezondheidsvoordelen oplevert. Kool kan worden gebruikt om katers te voorkomen, obstipatie te verlichten (vanwege het hoge gehalte aan vezels), onwelheid (duizeligheid) voorkomen en pijn verlichten die wordt veroorzaakt door maagzweren. Vermindert zwelling en verbetert de huidtextuur, vooral acne. Het is rijk aan vitamine A (RE), dat als antioxidant werkt. Antioxidanten zijn verantwoordelijk voor het bestrijden van vrije radicalen die gepaard gaan met vroegtijdige huidveroudering, dat wil zeggen dat deze groente dit geweldige voordeel heeft: het verjongt.

5. Knoflook
Dit ingrediënt met een karakteristieke geur en een sterke en opvallende smaak is een smakelijke specerij voor warme en koude gerechten en biedt bovendien veel gezondheids-voordelen, vooral bij bakken. Het sauteren voordat je het op een bord legt, maakt een groot verschil voor de smaak van het eten.

6. Groene bladeren
En wie zei dat een saladeschotel geen complete maaltijd kan zijn? Voor degenen die niet tevreden kunnen zijn met een grote portie bladeren en groenten bij een maaltijd, is het misschien een goed idee om een ​​creatieve salade te maken met toevoeging van wat koolhydraten. Door alternatieven toe te voegen zoals sommige soorten pasta (penne, fusili), granen (havermout, quinoa) en wat aardappelen (en/of wortelen), maak je je saladebord robuuster en klaar voor een lichte en gezonde maaltijd gedurende de dag. Kies je favoriete groenten, maak een mooie mix van deze ingrediënten, kies ervoor om ze te sauteren of rauw te serveren, vergezeld van een (gezonde) saus of kruiden en geniet van dit heerlijke gezonde gerecht.

Beeldcredit: Sigmund