Wist je dat één van de grootste bronnen van Omega 3 in voedsel de oliezaadgroep is? Welnu, deze lekkernijen, gevormd door noten, walnoten, amandelen, enz. hebben een hoge concentratie van de stof, beschouwd als een “goed vet” voor ons lichaam.

Oliehoudende zaden kan ook één van de beste snacks zijn om in je tas te stoppen en zijn niet alleen licht, lekker en gemakkelijk mee te nemen, maar ook extreem voedzame en gezonde opties. Onder hun talloze gezondheidsvoordelen, zijn ze een bron van Omega 3, zijn goed voor het cardiovasculaire systeem en zijn rijk aan antioxidanten.

Oliehoudende zaden moeten echter spaarzaam worden geconsumeerd, vanwege het hoge vetgehalte is het niet raadzaam om meer dan een handvol per dag te eten.

Bekijk meer over elk van het assortiment oliehoudende zaden en kies de perfecte die bij jouw smaak past!

1. Walnoten
Meer dan Omega 3, zijn walnoten ook rijk aan Omega 6, wat helpt het cholesterolgehalte te beheersen. Bovendien profiteren ze van de cardiovasculaire gezondheid en helpen ze prostaatkanker voorkomen, verbeteren de kwaliteit van mannelijk sperma en zorgen voor een goede nachtrust.

2. Amandelen
Eén van de meest populaire; amandelen zijn bronnen van verschillende nuttige voedingsstoffen voor ons lichaam, waaronder: antioxidanten, vezels, vitamine E, calcium, fosfor en magnesium. Het gebruik ervan verhoogt het energieniveau, bevordert de cardiovasculaire gezondheid, voorkomt kanker en verbetert de ontwikkeling van de foetus tijdens de zwangerschap.

3. Macadamia
Voedend en met een boterachtige smaak is deze oliezaad een goede bron van B-complex vitamines, evenals mineralen zoals selenium, ijzer, calcium, koper en zink. Met zoveel eigenschappen helpt macadamia bij gewichtsverlies, voorkomt het sommige kankersoorten zoals baarmoeder, borst en maag en komt het de darm ten goede door ook veel vezels te bevatten.

4. Pistache
Naast bescherming tegen vrije radicalen en een gevoel van verhoogde verzadiging zoals andere oliehoudende zaden, heeft pistache een heel belangrijk verschil: het is verbazingwekkend voor oogbescherming vanwege luteïne en zeaxanthine, carotenoïden die betrokken zijn bij fotoprotectie van de ogen. Luteïne speelt ook een beschermende rol tegen Uv-stralen.

5. Paranoten
Met veel selenium in zijn samenstelling is het geweldig voor het bestrijden van het antioxiderende effect en het stimuleren van de versterking van het immuunsysteem en het voorkomen van degeneratieve hersenziekten. Paranoten zijn ook rijk aan arginine en resveratrol, stoffen die de bloedsomloop bevorderen.

6. Cashewnoten
Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van cashewnoten kan worden geassocieerd met de strijd tegen depressie, hoge bloeddruk en ook gevallen van het prikkelbare darmsyndroom.

Vorig artikelRisotto van zilvervliesrijst met rode bieten
Volgend artikelDoelen stellen voor persoonlijke ontwikkeling