Gezond eten is cruciaal voor ons lichaam om op zijn best te functioneren. Hiervoor moeten we voorzichtig zijn met de verscheidenheid aan voeding, waaronder fruit, groenten en volkoren voedingsmiddelen. Maar tenslotte, wat is deze voedselgroep en waarom is het zo belangrijk?

Volkoren voedingsmiddelen maken deel uit van elk gezond dieet voor mensen die om een uitgebalanceerd dieet geven, of het nu gaat om gezondheid of gewichtsverlies.

Consumptie van volkoren producten is belangrijk voor ons lichaam om hun voedingsstoffen in de zuiverste en meest complete vorm te ontvangen, omdat dergelijke voedingsmiddelen vrijwel geen procedures hebben doorlopen totdat ze in de schappen van de supermarkt komen te liggen.

Hier onder een paar voedingsmiddelen en alle voordelen die ze ons lichaam bieden en hoe ze kunnen worden geconsumeerd.

Waarom kiezen voor volkoren voedingsmiddelen
Ze bieden veel meer voedingsstoffen en voordelen voor onze gezondheid. Ze zijn opname vertragend, dus ze voorkomen glycemische pieken (geweldig voor diabetici), geven meer verzadiging en zijn rijk aan vezels, dus ze helpen bij de gezondheid en het functioneren van de darm.

Ze verhogen ook de stofwisseling, bevatten eiwitten, aminozuren, mineralen, vitamines en antioxidanten. Het zijn functionele voedingsmiddelen die onder andere hart- en vaatziekten en diabetes voorkomen en buik- en visceraal vet helpen verminderen.

5 volkoren voedingsmiddelen die deel uitmaken van een gezond dieet

Bruine rijst – Onderzoek heeft aangetoond dat consumptie de risico op ziekten kan verminderen, de productie van serotonine (natuurlijk antidepressivum) te stimuleren en is de bron van het aminozuur methionine dat haarverlies voorkomt en nagels en huid versterkt.

Volkoren pasta – Volkoren pasta behoudt het vezelgehalte en de eigenschappen van volle granen; Hoewel het weinig verschilt in calorieën van witte pasta, helpt de volkoren pasta bij het gewichtsverlies en de goede werking van het lichaam.

Volkoren brood – Meergranen volkoren brood biedt veel voordelen en kan, afhankelijk van de variëteit, ook worden verrijkt met noten, walnoten, chia, lijnzaad, enz.

Quinoa – Het wordt beschouwd als het beste en meest complete voedsel van plantaardige oorsprong, bevat meer ijzer dan alle andere, elke korrel heeft 20 soorten aminozuren en is ook kampioen in eiwit, lage glycemische index en geweldig om spiermassa te kweken.

Havermout – De hoogwaardige vezel reguleert de darm, verhoogt de immuniteit, bestrijdt chronische ziekten, is goed voor de huid en maakt je gelukkig omdat het serotonine stimuleert. Het kan worden geconsumeerd in de vorm van vlokken, bloem en zemelen.

Voedingsstijl veranderen
Als we geraffineerd en bewerkt voedsel lang eten, zijn we erg aan hun smaak gewend. Door het veranderen van de voedingsstijl veranderen de parameters en de smaakpapillen.