Met de toename van de zoektocht naar een gezonder dieet en rijk aan essentiële voedingsstoffen voor het lichaam, besteden verschillende mensen meer aandacht aan het soort voedsel dat ze op hun bord hebben.

Tegenwoordig is het niet ongewoon om mensen te horen praten over ‘superfoods’ De termen die worden gegeven aan de categorie voedingsmiddelen die gunstig zijn voor de gezondheid zijn te wijten aan de grote concentratie vitaminen en mineralen, in kleine porties, van dezelfde voeding. Superfoods zijn die voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde, veel voedingsstoffen en weinig calorieën. Er zijn verschillende soorten superfoods, maar wat ze allemaal gemeen hebben, is de aanwezigheid van voldoende vitamines, mineralen en fytochemicaliën om ons een extra voordeel te bieden. Eén kan rijk zijn aan voedingsstoffen die goed zijn voor je huid en haar en anderen zijn geweldig voor het voorkomen van ongepaste cel proliferatie, het verlagen van bloedglucose en het reguleren van het hormonale systeem. Er zijn ook stoffen die bijvoorbeeld helpen om slechte cholesterol te verlagen.

Ze hoeven ook niet in grote hoeveelheden te worden geconsumeerd om al hun voordelen te verkrijgen. Slechts een kleine hoeveelheid per dag is voldoende om je lichaam te voorzien van de juiste voedingsstoffen.

Wat zijn de voordelen voor het lichaam? Als je de antwoorden op deze vragen wilt weten, bekijk dan de volgende 5 superfoods die een verschil zullen maken in je dieet.

1. Goji bessen
Goji bessen zijn rijk aan vitamine C, antioxidanten, carotenoïden (een belangrijke verbinding voor gezonde ogen en huid), B-vitamines (voornamelijk B1, B2 en B6), zijn een bron van essentiële aminozuren, mineralen zoals ijzer en zink en essentiële vetzuren. Goji bessen zijn extreem rijk aan de unieke antioxidant fytonutriënten luteïne en zeaxanthine, die enkele van de belangrijkste voedingsstoffen zijn voor de gezondheid van het oog en het zenuwstelsel.

Goji bessen zijn ook rijk aan unieke verbindingen die bekend staan als polysachariden Lycium barbarum. Deze voedingsstoffen verhogen de immuniteit en hebben een chemische structuur die vergelijkbaar is met immunostimulerende verbindingen zoals die in mailtake-paddestoelen en Echinacea.

2. Broccoli
Het is voedselrijk aan calcium (belangrijk voor de vorming en het onderhoud van botten en tanden), bron van vitamine A en C. Het heeft ook foliumzuur (geïndiceerd voor zwangere vrouwen), selenium, magnesium en kalium. Broccoli is rijk aan sulforafaan, een krachtige antioxidant en vol vitamines en vezels, broccoli is nog een ander perfect superfood om in jedieet op te nemen.

3. Bittere chocolade en rauwe cacao
Chocolade van 70% cacao levert een grote hoeveelheid flavonoïden die verband houden met de vermindering van “slechte” cholesterol, verbetering van de bloedstroom en evenwicht van de bloedsuikerspiegel. Rauwe cacao heeft, wanneer het op deze manier wordt geconsumeerd, zijn actieve ingrediënten behouden en is een nog krachtigere antioxidant.

4. Blauwe bessen
De blauwe bes is een vrucht die bestaat uit een uitstekende bron van vezels, vitamine A en vitamine C, en is ook zeer rijk aan antioxidanten. Deze fruitsoort is een geweldige optie om in het dieet te zetten, omdat het niet alleen helpt om af te vallen, het verbetert ook het uiterlijk van de huid en bestrijdt vroegtijdige veroudering.

5. Quinoa
Quinoa bevat essentiële aminozuren, die ons lichaam niet produceert en daarom in voedsel moet worden verkregen. Quinoa is een hoogtepunt onder voedingsmiddelen omdat het ook zeer rijk en evenwichtig is in zijn voedingscomponenten, die het verschil maken voor de gezondheid bij de ontwikkeling en versterking van het lichaam. Het heeft elementen zoals een hoge energiewaarde (de hoogste van alle granen, met 430 kcal per 100 gram), hoog gehalte aan goede koolhydraten, veel vezels, Omega-3, Omega-6, hoge concentratie eiwitten en antioxiderende actieve stoffen.

Bovendien is quinoa een overvloedige bron van B- en E-complexe vitamines, bevat mineralen zoals ijzer, zink, kalium en magnesium en biedt een verbazingwekkende hoeveelheid calcium. Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit graan geen gluten in zijn samenstelling heeft, wat een goede optie is voor coeliakie.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat alleen het consumeren van superfoods niet de problemen oplost die worden veroorzaakt door een slecht dieet en een bewegingsloze levensstijl.

Het is noodzakelijk om gezonde eetgewoonten, inclusief superfoods, te associëren met fysieke oefeningen om de gezondheid van ijzer te behouden.

Vorig artikelRIVM signaleert grote tekortkomingen in dossiers van bekkenbodemmatjes
Volgend artikel4 manieren om appelazijn in je schoonheidsroutine op te nemen