Kokosnoot is een vrucht die veel voedingsstoffen bevat die essentieel zijn voor de algemene gezondheid van het lichaam. De buitenste schil is groen van kleur, die bruin wordt tijdens het rijpen. Onder de harde schil is er een eetbaar wit vlees.

De vers geoogste kokosnoot bevat kokoswater dat niet alleen heel lekker is maar ook erg zoet is en ook een tal van gezondheidsvoordelen biedt.

1. De verzadigde vetten van de kokosnoot heeft veel medicinale eigenschappen
De reden dat kokosnootolie zo bekritiseerd word door diegenen die bezorgd zijn over een goede gezondheid, is dat bijna alle vetzuren in de kokosnoot, verzadigde vetten zijn. Verzadigde vetten staan erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid omdat het de risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Deze mythe is echter grotendeels achterhaald en er zijn veel grootschalige onderzoeken gedaan om het idee te weerleggen dat verzadigde vetten slagaders verstoppen en tot hartproblemen leiden.

Er is ontdekt dat de vetzuren in de kokosnoot bestaat voor tweederde uit middellange keten vetzuren, die makkelijker te verteren zijn dan de lange ketens van andere verzadigd vet en rechtstreeks vanuit het spijsverteringskanaal naar de lever gaan en daar gebruikt worden als een bron van snelle energie of getransformeerd in verbindingen die ketonlichamen worden genoemd en die een therapeutisch effect op hersenaandoeningen kunnen hebben, zoals epilepsie of de ziekte van Alzheimer.

2. Kokosnoot heeft antimicrobiële eigenschappen
Een stof die laurinezuur wordt genoemd, vormt ongeveer 50% van de vetzuren die in kokosolie worden aangetroffen en vormt, wanneer het wordt verteerd, een monoglyceride, monolaurine genaamd. Het is aangetoond dat deze twee stoffen schadelijke pathogenen in het lichaam doden, inclusief bacteriën, virussen en schimmels. Dit omvat gevaarlijke bacteriën zoals Staphylcoccus aureus en Candida albicans, die verantwoordelijk zijn voor schimmelinfecties.

3. Helpt de buikomvang te verminderen
De kokosnoot is ook erg goed voor diegenen die de ongewenste buikomvang willen verliezen die wordt veroorzaakt door de opeenhoping van vet in dat deel van het lichaam. Deze vetten zijn het gevaarlijkst van allemaal, en veroorzaken verschillende ziektes.

Consumptie van dagelijks 200 gram kokosnoot kan leiden tot een aanzienlijke vermindering van de BMI (body mass index) en tailleomvang in slechts 12 weken.

4. Helpt om af te vallen
Om af te vallen is het noodzakelijk om gezonde vetten (goed) te kiezen en frituren en transvetten te vermijden. Vetten die rijk zijn aan triglyceriden met een korte en middellange keten, zoals die in kokosnoot, helpen de eetlust onder controle te houden en metabolische activiteit verder te versnellen.

Gewicht verliezen bij een gezond dieet kan veel gemakkelijker met de toevoeging van kokosvet, omdat het laurinezuur in kokosnoot het energieverbruik verhoogt en de adipositas bij obesitas vermindert.

5. Versterkt het immuunsysteem
De voedingsstoffen in de kokosnoot versterken het immuunsysteem, waardoor kokosnoot een vrucht is met antivirale, schimmelwerende, antibacteriële en antiparasitaire eigenschappen.

Manieren om de kokosnoot te consumeren.
Kokosnoot kan geconsumeerd worden als kokoswater, kokosmelk, kokosolie, kokosmeel en ook als kokosbloesemsuiker.

Door veelzijdig te zijn, is kokosnoot een zeer gewild ingrediënt in de keuken bij de bereiding van zoete en hartige gerechten. Het is ook een bron van plantaardige melk voor degenen die lactose-intolerant zijn of voor degenen die een gezond dieet willen volgen waarbij zuivelproducten worden vermeden.

Vorig artikelHibiscus sinaasappel ijsthee
Volgend artikelNieuw voorlichtingsmateriaal helpt aanstaande moeders stoppen met roken