De natuur is rijk aan voedselopties om ontstekingen in ons lichaam te voorkomen. Sommigen van hen zijn zelfs aanwezig in je dieet en misschien wist je dit niet eens, deze voedingsmiddelen werken door de productie van stoffen in het lichaam die ontstekingen stimuleren te verminderen. Bovendien helpen ze het immuunsysteem te versterken, waardoor het lichaam beter bestand is tegen griep, verkoudheid en andere ziekten.

Ontsteking of ontstekingsproces is een reactie van het lichaam op een infectie of letsel aan weefsels of organen. Ontstekingsprocessen worden gekenmerkt als symptomen van een groot aantal ziekten. In het geval van ziekten die als degeneratief of typisch voor veroudering worden beschouwd, is ontsteking de belangrijkste verklaring voor het ontstaan ​​geworden. Het belang van ontstekingsremmende voedingsmiddelen is juist om onevenwichtigheden die in ons lichaam ontstaan ​​door ontstekingsprocessen. Door verbeteringen in de ontstekingsaandoening te bevorderen, kan men zelfs ernstige chronische ziekten vermijden, zoals diabetes, obesitas en cardiovasculaire problemen.

Maak kennis met 5 voedingsmiddelen die natuurlijke ontstekingsremmers zijn:

1. Curcuma
De Curcuma is de poeder van de wortel van de Curcuma Longa plant. De wortels bevatten een essentiële olie en naast kleurstoffen zoals Curcumine (geel-roodachtig van kleur).

Naast het belangrijkste gebruik binnen de traditionele kruidengeneeskunde, is Curcuma een populaire kleur- en smaakmaker en wereldwijd geliefd als superfood en supplement. Het bevat stoffen die veel voordelen voor onze gezondheid opleveren. Het heeft een ontstekingsremmende-, antioxiderende-, antibacteriële werking en heeft een positief effect op de spijsvertering.

Naast dat we het kennen als Curcumapoeder, Curcumacapsules of Curcumathee, kunnen ze ook gebruikt worden bij de bereiding van verzorgingsproducten zoals een Curcumamasker. Curcuma helpt de doorbloeding te stimuleren en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en het haar.

2. Knoflook
Dit voedsel is rijk aan zwavelverbindingen, waarvan de belangrijkste allicine is, die de karakteristieke geur van knoflook geeft en  één van de belangrijkste verantwoordelijken is voor zijn functionele eigenschappen. Allicine is niet alleen de bron van de karakteristieke geur van knoflook, het is ook krachtig in het bestrijden van virussen, bacteriën en schimmels, dat wil zeggen dat het gebruik van de plant om de symptomen van verkoudheid en griep te voorkomen of te verlichten effectief is. Daaraan verbonden verhoogt vitamine C ook de immuniteit en werkt het in deze strijd. Knoflook versterkt het immuunsysteem en laat het lichaam bijgevolg beschermd tegen veelvoorkomende ziekten en infecties, zoals verkoudheid en griep.

3. Zaden
Er zijn bepaalde soorten zaden, zoals sesam en hennep, die plantensterolen bevatten die helpen het immuunsysteem te moduleren en een overreactie te verminderen.
Vaak valt ons eigen immuunsysteem ons weefsel aan, zoals in het geval van reumatoïde artritis of lupus. Dit is een overreactie van het immuunsysteem en het bewijs dat we een “immuun controller” nodig hebben om de zaken normaal te houden. Ze kunnen worden gebruikt in salades of worden toegevoegd aan smoothies.

4. Gember
Krachtige natuurlijke ontstekingsremmende gember heeft een thermogene werking, dat wil zeggen, het versnelt het metabolisme door de vetverbranding te stimuleren, bestrijdt ademhalingsproblemen en heeft slijmoplossende eigenschappen, naast het versterken van het immuunsysteem. Gingerol is het belangrijkste bestanddeel dat gember tot één van de beste ontstekingsremmende voedingsmiddelen maakt. Gember wordt veel gebruikt voor spijsverterings- en ademhalingsproblemen, zoals verkoudheid en griep, en kan worden geconsumeerd in de vorm van poeder, brokken en chips. De belangrijkste toepassingen zijn thee en sappen.

5. Kaneel
Deze specerij van oorsprong uit Azië, meer bepaald uit Sri Lanka, heeft een aantal voordelen en draagt ​​ook bij aan het afvallen door een thermogene werking. Studies tonen aan dat kaneel helpt om de totale en slechte cholesterol, LDL en triglyceriden te verlagen. Bovendien heeft het voedsel een sterke antioxiderende en ontstekingsremmende werking, waardoor het onder andere degeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en tumoren helpt voorkomen en verkoudheid helpt bestrijden.

Het is vooral belangrijk te weten:
Het gebruik van voedingsmiddelen met ontstekingsremmende eigenschappen; sluit de raadpleging van je behandelende arts niet uit vanwege de aanhoudende symptomen.

Beeldcredit: Julia Topp
Vorig artikelMeld u ook aan als thuiscollectant!
Volgend artikelBananenpuddingmok