Een paar kleine veranderingen in je routine kunnen jouw leven gemakkelijker maken zonder veel moeite van je te vragen. Probeer te beginnen met kleine keuzes en je zult het gemakkelijker vinden om je routines te beheersen.

Als het gaat om gezondheid en geluk, kan iedereen de oorzaak of het gevolg zijn. Als we ons gelukkig voelen, is de kans groter dat we gezond zijn; en vice versa. Het idee is niet om elk van deze gewoonten naar de letter te volgen, maar om er één of twee te kiezen die op een eenvoudige manier een diepere impact op je leven kunnen hebben. Het belangrijkste is om te streven naar nieuwe gewoontes die je gelukkiger maken!

1. Kies voor gezonde voeding
De verscheidenheid aan kruiden, verse en natuurlijke voedingsmiddelen die we eten, zijn als natuurlijke remedies voor ons lichaam. Ze zorgen voor balans en welzijn en zijn de sleutel tot een gezonde levensstijl. Niet voor niets gebruikt Ayurveda, de oude Indiase geneeskunde, voedsel als een fundamentele pijler voor een goede gezondheid. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen: het grootste deel van de voedingswaarde gaat verloren bij het maken ervan en de toegevoegde conserveermiddelen zijn schadelijk voor onze gezondheid.

2. Drink veel water
De consumptie van vloeistof zorgt ervoor dat het metabolisme constant in beweging is, waardoor de activiteit van de lichaamscellen wordt behouden en de darm beter functioneert.

3. Voeg handje vol noten toe aan je dieet
Paranoten, cashewnoten, walnoten en amandelen hebben een lage glycemische index, wat betekent dat ze het insulinegehalte in het bloed niet veranderen en een gevoel van verzadiging veroorzaken. Het zijn ook rijke bronnen van vezels, ijzer, vitamine E en selenium, een belangrijk mineraal voor de goede werking van de schildklier.

4. Train regelmatig
Fysieke oefeningen moeten deel uitmaken van de routine, ook degenen die niet hoeven af te vallen. Een eenvoudige dagelijkse wandeling kan de stemming verbeteren en hartaandoeningen voorkomen. Om het hart te beschermen, is het ideaal om 5 keer per week 45 minuten tot 1 uur te sporten; wandelen op het strand of gewoon buiten lopen is ook goed.

5. Oefen zelfkennis
Zelfkennis transformeert. Zelfbewustzijn maakt je vrij!

Weet wat jou motiveert; begrijp je eigen behoeften en wensen, ken je sterke en zwakke punten. Accepteer en analyseer je emoties zorgvuldig, want daardoor kan je een beter en gelukkiger mens worden.

Foto: Volha Flaxeco