Supplementen werken om het nutritionele tekort van elk individu in evenwicht te brengen. Vaak eten we niet de ideale hoeveelheid of continu, dat wil zeggen, elke dag, voedingsmiddelen die de heilzame voedingsstoffen voor de huid bevatten en daarom is er geen esthetisch resultaat. Vandaar het belang van suppletie, zeggen sommige voedingsdeskundigen. Het doel is om de aankomst van deze voedingsstoffen op de huid te vergemakkelijken en de functie van keratinocyten te normaliseren, de collageenproductie te stimuleren en de vascularisatie te verbeteren.

Lees hieronder over 5 belangrijke supplementen die bijdragen aan een mooie en gezonde huid:

1. Polypodium leucotomos
Een oraal zonnebrandmiddel genoemd; het is een pluspunt voor een soort varen vanuit Costa Rica. Studies hebben aangetoond dat het eten van deze varen de schadelijke effecten van de zon vermindert, waardoor het DNA van de cel behouden blijft. Het heeft ontstekingsremmende, kalmerende en andere verbindingen die kunnen beschermen tegen huidschade veroorzaakt door ontstekingen en onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd. Polypodium Leucotomos kan ook worden gebruikt om andere huidproblemen zoals zonnebrand, eczeem (atopische dermatitis) en psoriasis te voorkomen.

2. Vitamine C
Als je geen rijk dieet aan vitamine C in je dagelijks leven opneemt, is het beter om je gewoonten te heroverwegen. Deze voedingsstof is gemakkelijk te verkrijgen via voedsel of zelfs via vitaminesupplementen en is essentieel. De ascorbinezuur in vitamine C is een uitstekende antioxidant, die vrije radicalen bestrijdt en cel veroudering voorkomt, naast een verlichtend effect op de huid.

3. Vitamine E
Vitamine E wordt niet door het lichaam geproduceerd en moet worden verkregen via voeding of supplementen; vitamine E is essentieel voor het functioneren van het lichaam, omdat het een krachtige antioxiderende werking heeft, ontstekingsremmende eigenschappen en bijdraagt aan de controle van slechte cholesterol en verbetert de vruchtbaarheid, omdat het een belangrijke rol speelt bij de productie van hormonen en helpt bij het verbeteren van de gezondheid van de huid en het haar, omdat het integriteit van de huid en celwanden biedt en bijdraagt aan de stevigheid van de huid en het voorkomen van rimpels.

4. Biotine
Biotine is een essentiële vitamine van het B-complex, ook bekend als vitamine B7 of H, die verschillende functies in het lichaam vervult en helpt de gezondheid van de huid te behouden omdat het helpt bij het metabolisme van koolhydraten, eiwitten en vetten, wat uiteindelijk de gezondheid van de huid verbetert. De afwezigheid van biotine kan ervoor zorgen dat de huid droog, schilferig en roodheid rond de mond en neus geeft.

5. Lactobacillus Johnsonii
Het is een probioticum dat in staat is om de werking van de darm in evenwicht te brengen en stimuleert de immuun afweer van het lichaam. Deze goede bacteriën leven tijdens het verteringsproces en beschermen bij het bereiken van de darm het slijmvlies van de darm, waardoor de werking van schadelijke bacteriën wordt voorkomen. Er is dan een vermindering van ontsteking, die veroudering verbetert (minder doorzakken en rimpels), maar vooral de roodheid van rosacea en het uiterlijk van een acne-gevoelige huid.