Witte rijst is een typisch gerecht in verschillende culturen, maar omdat het een geraffineerd voedsel is, bevat witte rijst weinig voedingsstoffen. Daarom is het ideaal om deze te vervangen door bruine rijst die naast lekker te zijn, rijk is aan voedingsstoffen en het lichaam veel voordelen kan bieden. Het is een uitstekende bron van koolhydraten en bevat een goede hoeveelheden voedingsvezels, eiwitten, vitaminen, mineralen, een laag natriumgehalte, en is ook rijk aan bioactieve stoffen.

Bruine rijst behoort tot de groep granen en bevat B-vitamines die belangrijk zijn voor de goede werking van het zenuwstelsel en het hart. Het bevat ook vezels en methionine (aminozuur dat helpt om de vetten te verwerken en de leverfunctie te behouden).

Maar voor degenen die niet van bruine rijst houden of gewoon willen variëren, zijn hier enkele tips over het vervangen van rijst:

  1. Quinoa is een extreem voedzaam omdat het vitaminen en mineralen, vezels, vetzuren zoals omega 3 en aminozuren bevat die als essentieel worden beschouwd voor ons lichaam. De consumptie ervan wordt geassocieerd met de preventie van hartziekten en de verlaging van het cholesterolgehalte in het bloed.
  2. Millet is een zeer oude graansoort, voornamelijk geconsumeerd in Azië en Afrika. Dit graan bevat een aanzienlijke hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten. Het bevat ook een hoog vezelgehalte en enkele mineralen zoals mangaan, magnesium en fosfor, evenals aminozuren die belangrijk zijn voor de gezondheid van ons lichaam.
  3. Zoete aardappel, laag in proteïne en vet, maar wel een geweldige bron van koolhydraten met een lage glycemische index, naast dat het rijk is aan vezels en een bron van vitaminen en mineralen.

Door witte rijst te vervangen kan ons voedsel nog voedzamer en gevarieerder worden. Het belangrijkste is om altijd de voedingskwaliteit van het voedsel dat we consumeren te evalueren voor een betere gezondheid en welzijn!

Vorig artikelPijlstaartrog olie
Volgend artikelGamen: van ‘gezonde’ hobby tot probleemgedrag