Rol je wel eens ‘s ochtends uit bed, jezelf slaperig wat koffie inschenkt, en wou je dat je gewoon terug onder de dekens kon kruipen en je verantwoordelijkheden weg kon slapen? Je hebt waarschijnlijk wel eens een moment gehad dat je droomde over een dag dat je je gemotiveerd en enthousiast over je leven kon voelen.

Hoewel het leven niet altijd soepel verloopt, kunnen deze tips je helpen aangemoedigd te blijven op die dagen dat je gewoon zou willen dat het leven een tijdje achteruit zou kunnen gaan.

1. Onthoud je “Waarom”
Wanneer je ‘s ochtends wakker wordt, moet je eraan herinneren waarom je je dag zult uitvoeren op de manier die je hebt gepland. Het helpt om dat mentale beeld voor ogen te houden waarom we bepaalde dingen doen, zodat we niet op de automatische piloot opereren en onze ultieme redenering om naar het werk, naar school of wat we ook maar doen te vergeten. Dat gezegd hebbende, als je je niet geïnspireerd of voldaan voelt door wat het grootste deel van je leven in beslag neemt, moet je zeker overwegen om je huidige baan of carrièrepad achter je te laten ten gunste van een baan die je hart echt vol en gelukkig maakt.

2. Mediteer wanneer je wakker wordt
Terwijl je ontwaakt, ben je nog niet alle dagelijkse stress en chaos tegengekomen die onvermijdelijk onze wegen kruisen in het dagelijks leven. Moeder aarde wordt ook nog steeds uit haar slaap gewekt en de wereld is veel stiller dan op elk ander moment van de dag. Gebruik dit om naar een rustige plek in je huis te gaan en sta jezelf gewoon toe om te ontspannen en je energieën in evenwicht te brengen. Dit zal helpen de weg te effenen voor een positieve, productieve en motiverende dag, en zal je helpen bij het omgaan met eventuele stress die je tegenkomt.

3. Train voordat je je dag begint
Ochtendoefening verhoogt je metabolisme en maakt je hele lichaam wakker, waardoor je je werk of schooldag op peil houdt. Veel wetenschappers zijn het erover eens dat ‘s ochtends eerst op een lege maag trainen gewichtsverlies bevordert en ook gewichtstoename voorkomt, maar het is misschien beter voor sommige mensen om een klein ontbijt te eten voordat ze aan hun trainingsroutine beginnen. Volg de methoden die voor je werken, vergeet niet om deel te nemen aan een activiteit die je leuk vindt en zorg ervoor dat je bloed stroomt!

4. Zorg voor een goede nachtrust
Natuurlijk zal het krijgen van een slechte slaap je gewoon het gevoel geven achterover te leunen, niet het leven tegemoet te treden. Je kunt niet goed functioneren zonder een goede nachtrust te krijgen, dus zorg ervoor dat je op een fatsoenlijk tijdstip naar bed gaat en alle afleidingen in je kamer wegneemt. Lichten van elektronica kunnen je circadiane ritme verstoren en je langer uren wakker houden, dus zorg ervoor dat je al je apparaten uitschakelt voordat je in slaap valt. Dit lijkt misschien moeilijk in de praktijk, maar probeer het gewoon vanavond voor het slapen gaan en kijk hoeveel beter je je voelt als je de volgende ochtend wakker wordt. In plaats van elektronica te gebruiken voor entertainment, probeer dan een boek te lezen, een bordspel met familie te spelen of knutselen. Facebook, e-mails, tweets en teksten kunnen altijd wachten tot de ochtend wanneer je de kans hebt om je geest en lichaam te laten rusten.

5. Eet een gezond, evenwichtig ontbijt
Als je elke ochtend wakker wordt, zorg dan voor een voedzaam ontbijt met zoiets als een fruitige smoothie, havermout, heel fruit of misschien een groene sap. Als je de essentiële vitamines en mineralen in je bloed hebt, krijg je energie om alles in je dag aan te pakken en kun je je bloedsuiker onder controle houden. Veel mensen slaan het ontbijt over of eten suikerrijk, voedselarm voedsel dat hun insuline verhoogt, waardoor ze zich lusteloos en ongemotiveerd voelen om veel van alles te doen. Ga voor hele, verse, rijpe vruchten en groenten of zetmeel om je lichaam de energie te geven waar het naar verlangt.

6. Begin je dag met een glas citroenwater
Citroenwater biedt tal van voordelen, van het bestrijden van verkoudheid tot het stimuleren van het immuunsysteem tot het bevorderen van gewichtsverlies, dus drink ‘s ochtends een lekker glas met een paar plakjes citroen. Niet alleen van de scherpe, pittige smaak uit de citroen word je wakker, maar de vitamines uit de citrus zullen je stimuleren en je enthousiast maken voor je dag.

7. Zorg voor een lijst met kleine, haalbare doelen om elke ochtend te bekijken
Dit gaat terug op het eerste punt over het onthouden van je waarom; je moet je belangrijkste doelen hebben opgeschreven om er vaak naar terug te verwijzen, zodat je een constante herinnering hebt aan wat je wilt bereiken in dit waanzinnige spel van het leven. We worden vaak op een zijspoor gezet met alle afleidingen waarmee we worden geconfronteerd, en duwt onze oorspronkelijke motivaties en ambities naar een hoger pitje. Zorg ervoor dat je ergens in je kamer een lijst hebt die je vaak kunt raadplegen over je doelen en probeer er elke dag op een of andere manier naartoe te werken.

8. Verander je routine
Soms voelen we ons vast in een sleur als we dag in dag uit dezelfde dingen doen. Neem een andere route naar het werk, eet iets ongewoons voor de lunch of ga op een natuurretraite naar een plek waar je nog nooit eerder bent geweest. Door variatie in je leven te brengen, blijf je gemotiveerd; op deze manier loopt je niet het risico dat je opbrandt of zelfgenoegzaam wordt.

9. Werk slimmer, niet harder
Lange werkuren doen een lichaam of geest niet goed; als je kunt, probeer dan meer werk in minder tijd gedaan te krijgen, zodat je een deel van je dag kunt besteden aan andere activiteiten, zoals sporten, afspreken met vrienden, ontspannen in de natuur en gewoon opladen. In Japan sterven mensen eigenlijk aan overbelasting; de term dat ze ons daar voor gebruiken is karoshi. Dit treft veel mensen daar, dus het is duidelijk dat werken tot het punt van mentale en fysieke uitputting geen positief resultaat heeft. Zorg ervoor dat je werk en leven in balans zijn voor optimale gezondheid en geluk.

10. Zeg een paar mantra’s die je in een positieve mindset brengen
Wanneer je wakker wordt, zeg dan een favoriete motivatiecitaat van jezelf, hardop of in je hoofd; Dit helpt om je dag positief te beginnen en zal je inspireren als je wakker wordt met een gevoel van ontmoediging. Het is een geweldige dag om iets groots te beginnen!

Bijdrage door: daily MOTIVATION