Zoals we weten, vereist hogere temperaturen meer aandacht voor de gezondheid. In de zomer is het verlies van vocht en mineralen door het lichaam groter dan in andere seizoenen.

Om risico om een van deze problemen te voorkomen, zijn er eenvoudige tips, zoals het dragen van lichte kleding of het wijzigen van het trainingsschema, die elke dag kunnen worden gedaan. Het is echter ook belangrijk om te onthouden dat andere veel voorkomende winterproblemen zoals ademhalingsproblemen en griep ook kunnen voorkomen bij mensen van elke leeftijd.

10 eenvoudige tips om van een warme zomer door te komen

1. Eet gedurende de dag meer fruit. Ananas, meloen, watermeloen, sinaasappel, druif, kokosnoot en perzik zijn rijk aan water en helpen te hydrateren. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het ideaal om circa 700 gram groenten en fruit per dag te consumeren.

2. Inname van te veel zout zorgt ervoor dat het lichaam meer vocht vasthoudt, wat resulteert in een opgeblazen gevoel en verhoogde bloeddruk. Let op het etiket en geef de voorkeur aan natuurlijke opties zoals peterselie, bieslook, koriander en basilicum.

3. Wees voorzichtig met het bewaren van voedsel. Groenten en fruit moeten op een koele plaats of in de koelkast worden bewaard. Wanneer je uit eten gaat, wees dan voorzichtig om voedselvergiftiging te voorkomen.

4. Een andere goede optie is zelfgemaakte kruidenthee zoals munt gedurende de dag te consumeren.

5. Kokoswater is rijk aan minerale zouten en voedingsstoffen en kan worden beschouwd als een natuurlijke isotoon om door zweet verloren vocht aan te vullen. Drink veel water, maar wacht niet totdat je dorst krijgt. Dorst hebben is al een indicatie dat je lichaam uitgedroogd is. let op! verminder de consumptie van alcohol. Wanneer deze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd, kunnen ze leiden tot uitdroging en intens vochtverlies door het lichaam.

6. Vergeet niet om te sporten. Maar pas op voor overtollige hitte. Respecteer je lichaamsgrenzen en train het liefst vroeg in de ochtend of laat in de middag wanneer de temperatuur en het risico op uitdroging verminderd is.

7. Bepaalde voedingsmiddelen helpen je om bruin te worden, waardoor overmatige blootstelling aan de zon kan worden voorkomen. Rode bieten, wortelen, sinaasappels, zoete aardappelen en donkergroene bladeren zijn enkele voorbeelden, omdat ze bètacaroteen bevatten, een stof die in dit proces werkt.

8. Kies voor lichte katoenen kleding om de bloedsomloop op zonnige dagen te vergemakkelijken. Vermijd strakke kleding en synthetische stoffen. Lichtere kleuren helpen om af te koelen.

9. Overmatige hitte remt vaak de honger, maar urenlang zonder eten kan het lichaam zwak maken. Het ideaal is om elke 3 uur te eten en te ontbijten met volkoren brood, natuurlijke sappen, fruit, oliehoudende zaden en granen.

10. Drink minstens 2 liter water per dag. Dit helpt je om te hydrateren en ook om af te vallen.

Foto: Ylanite Koppens
Vorig artikelOverzicht kwaliteitseisen drinkwater op RIVM-website
Volgend artikelPre-Workout smoothie met banaan, cacao en chia