De term “Woga” is niets meer dan de kruising van de woorden “Water” met “Yoga”. “Yoga” in Sanskriet betekent vereniging met water, lichaam en geest en op deze manier kunnen we de balans op andere dimensie vinden.

Water-yoga is niet voor iedereen geschikt, omdat een minimum aan ervaring vereist is, niet alleen met yoga, maar ook met duiken. Hoewel er vele centra zijn die beide oefeningen kunnen combineren met de minste inspanning.

Net als in traditionele yoga, bevat Woga een reeks oefeningen voor ademhalings- en autocontrole met verschillende posities die kunnen worden uitgevoerd, zoals staan, zitten of drijven in het water. Naast de voordelen van traditionele yoga, brengt Woga, meer dynamisch, verschillende voordelen met zich mee, dankzij de werking van water dat de spieren volledig stimuleert.

Bovendien is Woga, indien correct beoefend, ook een vorm van meditatie, dankzij de water dat de hartslag verlaagt en geluid dempt, waardoor het gevoel van ontspanning wordt verhoogd ten gunste van psychofysische balans.

De voordelen van Woga
Het ontspant de geest, verbrandt calorieën en brengt de beoefenaar in vrede met zichzelf, dat gebeurd omdat Woga wordt beoefend in het water, bij een aanbevolen temperatuur van 33° – 35°C, en dat is zeer aangenaam en ontspannend.

Bovendien zullen zelfs de meest ingewikkelde asanas van yoga uiteindelijk veel gemakkelijker en natuurlijker worden beoefend.

Ondergedompeld blijven, kun je bewegen, je bewegingen vertragen en je concentreren op je ademhaling. Meestal worden de posities vrijwel altijd uitgevoerd met de voeten op de bodem van het zwembad of in een natuurlijk water, maar ook in situaties van dobberen of onderdompeling in water.

Bovendien zorgen de warmte en de massage van het water voor:

  • beperking elk type spanning
  • vermindering slapeloosheidsproblemen
  • het bestrijden van angst en stress
  • het ontspannen van de wervelkolom
  • het vergroten van de bewustzijn van eigen ademhaling en de mogelijkheid om de asana’s langdurig te uitoefenen

Hoe zijn de Wogalessen?
De lessen van Woga zijn meestal verdeeld in vier hoofdfasen:

  1. Je uitstrekken in het water
    Het maakt het gespierde rekken en de revitalisering van het lichaam mogelijk door de verlenging van de energetische meridianen.
  2. Ademhalen
    De uitademing van de luchtwegen neemt toe en men leert de ademstroom en de apneu beter te beheersen.
  3. Focussen
    Een beter visualisaties en concentratieoefeningen die het werk van de geest lichter en meer ontspannen maken.
  4. Spier harmoniserend
    Zorgt dat gewrichten en spieren ontspannen op basis van ademhaling. Niet alleen dat, de bewegingen en houdingen van Woga stellen je in staat om spieronevenwichtigheden te corrigeren en de spierkracht te verbeteren.
Vorig artikelEen boek lezen doet ons zo goed!
Volgend artikelMIND haalt met Last Man Standing meer dan 100.000 euro op voor de mentale gezondheid van jongeren