Yoga Nidra of droomyoga is een soort yoga die tal van voordelen voor onze gezondheid kan brengen. Een manier om in contact te komen met je innerlijk, Yoga Nidra is gemakkelijk te beoefenen en heeft alleen een rustige omgeving nodig.

Yoga Nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’. Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Bij Yoga Nidra balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen.

Voordelen van Yoga Nidra
Je lichaam is constant bezig om alle functies in balans te houden. Denk aan je bloeddruk, ademhaling, zuurgraad, spijsvertering, temperatuur etc. Wanneer we Yoga Nidra uitvoeren, maken we een directe verbinding met de frequenties van ons organisme. Met de dagelijkse beoefening van Yoga Nidra is het mogelijk om tal van voordelen te bereiken, zoals:

  • behandeling van slapeloosheid
  • hoge bloedrukverlichting
  • preventie van hart- en vaatziekten
  • preventie van psychosomatische ziekten
  • verlichting van stress depressie & angst
  • brengt het autonome zenuwstelsel in balans en versterkt het immuunsysteem

Over het algemeen, reguleert het beoefenen van Yoga Nidra de geest en het lichaam om in harmonie te werken. Vaak komen ziekten voort uit het gebrek aan controle en gebrek aan ritme van deze afstemming tussen lichaam en geest.

Hoe kan je Yoga Nidra beoefenen
Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je op een rustige plek bent zonder onderbrekingen. Je hebt een yoga-kussen of yoga-bolster nodig dat onder het hoofd en het begin van de wervelkolom wordt geplaatst.

Laat alle spanning los en volg deze 10 stappen:

1. Sluit je ogen en laat je gaan
Vergeet de buitenwereld en focus op jezelf. Breng het grootste verlangen van je hart naar je geest, iets waar je naar verlangt in het leven. Stel je voor dat je je verlangen ervaart met heel je lichaam, alle delen.

2. Focus op de intentie om te oefenen
Stel in of je gewoon wilt rusten of ontspannen. Bevestig deze intentie mentaal voor je lichaam.

3. Stel een comfortpunt in
Stel een mentaal punt in je lichaam in waar je je rustig en veilig voelt. Je kunt je een persoon voorstellen, een plek of iets dat een gevoel van veiligheid geeft.

4. Controleer je lichaam
Mentaliseer je hele lichaam, door elk deel ervan te scannen. Ga door de voeten, benen, knieën, heup en alle andere delen. Denk aan een energiestraal die door elk deel gaat zoals je je dat voorstelt.

5. Maak verbinding met de ademhaling
Realiseer en voel je ademhaling zonder het te willen beheersen.

6. Voel de sensaties
Hier moeten waardeoordelen of een ander genre worden geëlimineerd. Voel je vrij om alle sensaties van je lichaam en geest te voelen, alle emoties die komen.

7. Waarneem je gedachten
Realiseer elke gedachte die bij je opkomt. Oordeel niet over de herinneringen of momenten die in je opkomen, voel gewoon en verwelkom alles wat je te binnen schiet.

8. Voel de vreugde
Voel het volledige gevoel van welzijn en vreugde dat je lichaam overstromingen. Probeer het gevoel niet te beoordelen, voel het gewoon.

9.Wees bewust van jezelf
Realiseer elke sensatie die deel uitmaakt van jezelf. Begrijp de gevoelens van geluk, woede en zelfs honger. Realiseer dit allemaal als een waarnemer en niet-ervaarder.

10. Observeer
Terwijl de oefening eindigt, reflecteer je op alle ervaringen die je hebt ervaren. Observeer en begrijp elke gewaarwording die met vreugde door je heen is gegaan.