Het is meer dan bewezen dat een goede nachtrust kan bijdragen aan een gezondere en mooiere huid. En je hoeft geen grote wetenschappelijke kennis te hebben om de effecten van een slechte nachtrust op je huid, doffe huid, wallen onder je ogen en gemarkeerde lijnen te voelen. Maar naast deze zichtbare schade zijn er nog anderen die bijna onopgemerkt blijven. Slaapgebrek veroorzaakt ook de productie van het stresshormoon (cortisol) dat leidt tot afbraak van collageen, wat op zijn beurt de elasticiteit en weerstand van de huid aanzienlijk vermindert, waardoor het verouderingsproces wordt versneld.

Goed slapen verhoogt de concentratie, vermindert stress, voorkomt hartproblemen en verbetert de stemming. Het moment kan ook veranderen in schoonheidsslaap en helpen bij de gezondheid en het uiterlijk van de huid.

Wil je weten hoe het proces verloopt? Lees verder en begrijp wat een goede nachtrust voor onze huid kan betekenen

1. Goed slapen zorgt ervoor dat je huid er vitaler uitziet
Als we diep slapen, neemt de hormoonproductie toe. Deze hormonen spelen een cruciaal proces bij weefselherstel. Als je weinig slaapt, heeft het lichaam geen tijd om te werken en verschijnt het resultaat ‘s ochtends met meer zichtbare rimpels, donkere kringen en een ondoorzichtige huid. Als je goed slaapt, stroomt het bloed efficiënt door je lichaam, wat bijdraagt aan een betere oxygenatie. Met de komst, zonder problemen, van zuurstof in alle cellen, krijgt de huid een getint en mooi aspect.

2. Helpt bij het beheersen en balanceren van cortisol
Een goede nachtrust zorgt er ook voor dat cortisol, een stress gerelateerd hormoon, beter in het lichaam wordt aangemaakt. Maar als cortisol een stresshormoon is, wat heeft het dan met de huid te maken? Het blijkt dat als cortisol niet in evenwicht is in het lichaam, dit één van de gevolgen is van de vorming van zogenaamde “vrije radicalen”, moleculen die door het lichaam worden afgegeven, waardoor vroege rimpels ontstaan. Bovendien, wanneer er geen productieve slaap is, is er een soort ontstekingsproces van de huid, dit proces beïnvloedt de balans en brengt de productie van collageen in gevaar.

3. Helpt controle eetlust
Slaap helpt de hormonen te reguleren die de eetlust beïnvloeden en beheersen, dus als je slecht slaapt, worden deze hormonen ongereguleerd en neemt je eetlust toe, wat leidt tot een verlangen naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan calorieën, vetten en koolhydraten die veroudering versnellen en wat ook de huid kan beschadigen.

4. Helpt bij de productie van melatonine
De functie van slaap is niet alleen om je lichaam en geest te laten rusten. Slapen is ook essentieel voor ons organisme om de biochemische balans te behouden, voornamelijk de productie- en afgifteprocessen van hormonen. Zo produceren we bijvoorbeeld melatonine, een essentieel hormoon bij de regulering van de slaap zelf en bij cel herstel.

5. Goed slapen helpt het verouderingsproces te vertragen
Collageen is een eiwit dat verantwoordelijk is voor de elasticiteit en weerstand van de huid omdat het de structuren helpt ondersteunen. Wanneer je niveaus laag zijn, kan vroegtijdige veroudering, het verschijnen van rimpels en verzakking optreden. Goed slapen helpt het verouderingsproces te vertragen, waardoor de huid er stevig en glad uitziet. Het is ook een gewoonte die stress vermijdt, wat de productie van natuurlijk collageen kan beïnvloeden.

Kortom:
Zorgen voor een goede nachtrust is essentieel om je lichaam en geest gezond te houden. Wanneer het proces bovendien wordt gezien als een schoonheidsslaapje, heeft het tal van voordelen voor je huid en biedt het een mooie en gezonde uitstraling.

Foto: Dominic Sansotta