Eén van de factoren die ervoor zorgt dat mensen het meest te kampen hebben met burn-out, de naam die wordt gegeven aan fysieke en mentale uitputting, is het feit dat velen van hen traag herkennen dat ze moeten uitrusten en voor zichzelf moeten zorgen. In die zin is het uiterst noodzakelijk om aan te nemen dat je tijd voor jezelf nodig hebt en een houding die kan helpen de gevolgen van overbelasting te verlichten.

Professionals uit verschillende vakgebieden, moeders, huisvrouwen, ondernemers en studenten zijn enkele profielen van personen die in hun routine met dit soort problemen te maken hebben. In deze gevallen treedt zelfreflectie binnen als een thermometer om de mate van uitputting te meten, zodat men actie kan ondernemen en vooral manieren kan vinden om het gewicht van dagelijkse taken te verminderen.

Zelfs als verplichtingen niet verdwijnen, kan periodiek een time-out voor jezelf het individu helpen zijn energie op te laden, elkaar beter te leren kennen en zo terug te keren naar de verfrissende routine met een frisse kijk op het leven. Daarom is de erkenning dat je een pauze moet nemen geen teken van zwakte, integendeel, het is het bewijs dat je de moed hebt om je toestand aan te nemen als een mens die behoeften heeft zoals alle anderen.

De volgende tips helpen je gemoedsrust te hebben om te ontspannen en nieuwe energie op te doen. Bekijk het maar!

Eerst jij, dan de anderen!
Het lijkt misschien zo, maar dit is geen egoïstische kijk! Hoe meer je je op jezelf concentreert, hoe meer tijd je voor anderen krijgt, je aan jouw eigen behoeften voldoet en vooral, je jezelf op de eerste plaats zet. Soms zijn we zo hard voor onszelf, proberen we de problemen van anderen op te lossen en zijn we altijd een schoudervriend, dat we onszelf vergeten. Het is heel bekend dat de mensen die het beste bij zichzelf zijn, hun relaties en hun leven, de mensen zijn die zichzelf op de eerste plaats zetten, die hun individuele ruimte en tijd leven en de dingen doen die ze leuk vinden. Het is prima als je rust, terwijl iedereen zich haast, dat heb je ook nodig. Wees bij jezelf, praat tegen jezelf. Stoppen naar anderen te luisteren en begin naar jezelf te gaan luisteren.

Heb een dag zonder routine?
Het hebben van een georganiseerde routine is noodzakelijk zodat je je tijd verstandig kunt gebruiken. Probeer echter, waar mogelijk, één dag zonder regels te hebben, waar je zonder de wekker wakker kunt worden, je rustig kunt dineren, rusten en alles in een licht en zacht tempo kunt doen. Als je dit niet de hele dag kunt doen, zoals op zaterdag of zondag, sta jezelf dan toe om minstens een ochtend of middag meer ontspannen te zijn, zodat je kunt minderen en rusten.

Vermijd jezelf te veel te laden
Naast de druk die wordt veroorzaakt door de zware werklast, laden veel mensen zichzelf op en eisen een perfectie die vaak onpraktisch is. Om deze reden moet je voorkomen dat je jezelf te veel oplaadt en wilt dat alles wat je doet perfect is. Natuurlijk is het een goede zaak om een goede professional te zijn, goede cijfers te halen, je kinderen te onderwijzen en ijverig voor het huis te zorgen, maar het is essentieel dat de verwachtingen realistisch zijn en aannemen dat je een mens bent, die behoeften heeft en ook voor zichzelf moet zorgen.

Reserveer een paar minuten van je dag voor jou alleen!
Plan elke dag een paar minuten voor jouzelf in. Mediteer, rek, neem een ontspannend bad, lees een boek, drink een lekker kop thee of kies iets dat goed voor je werkt en laat het niet los. Vermijd het moment jezelf op te offeren wanneer je iets hebt dat je het belangrijkst vindt om te doen, omdat je welzijn ook in overweging moet worden genomen. Dus geef jezelf een prioriteit, want vijf of tien minuten relaxen en iets voor je doen zal je productiviteit niet in gevaar brengen, maar je meer energie geven om door te gaan!

Vorig artikelPatiënt met nieuw coronavirus in Nederland
Volgend artikelTweede patiënt in Nederland met COVID-19