Het is populaire wijsheid – en ook volgens voedingsdeskundigen – dat ons gerecht altijd gevuld moet zijn met kleurrijk voedsel en hoe meer kleuren, hoe beter. De stoffen die verantwoordelijk zijn voor het geven van kleur aan deze voedingsmiddelen zijn ook gevuld met belangrijke voedingsstoffen voor onze gezondheid.

Bekijk wat elke kleur te bieden heeft.

Rood
De belangrijkste voedingsstof van voedingsmiddelen zoals tomaten, paprika’s en aardbeien is lycopeen. “Deze stof is een antioxidant die vrije radicalen bestrijdt die veroudering versnellen en het hart beschermen”, legt voedingsdeskundige Kim Snyder uit.

Volgens Kim heeft regelmatige consumptie van lycopeen ook het risico op prostaat- en longkanker verminderd. “Het is beter om dit gekookte voedsel te consumeren, omdat dit proces de celwanden afbreekt, waardoor de opname van lycopeen wordt vergemakkelijkt,” zegt zij. Rood gekleurd voedsel is ook rijk aan vitamine C, A en B-complex en mineralen zoals foliumzuur, kalium en calcium.

Oranje
Wanneer we oranje / geel voedsel eten, kan beta-caroteen dat zijn omgezet in vitamine A (retinol) of kan werken als een natuurlijke antioxidant, die helpt beschermen de cellen van de schadelijke effecten veroorzaakt door de ongereguleerde werking van vrije radicalen. Bèta-caroteen zijn aanwezig in sinaasappel, mango en abrikoos.

Bruin
Bronnen van vezels, B-vitaminen en complete koolhydraten, bruine pigmentatie aanwezig in het olieachtige voedsel heeft antioxiderende functies en die werken tegen de vermoeidheid en het goede functioneren van de darmfunctie. Oliehoudende zaden, zoals amandelen, hazelnoten en noten in het algemeen, moeten met mate worden geconsumeerd.

Geel
Passievrucht, ananas, sinaasappel. Deze en andere geelvlezige vruchten zijn belangrijke bondgenoten van immuniteit. “De meer zure en citrusvruchten zijn bronnen van vitamine C, een voedingsstof die de weerstand tegen ziekten verhoogt. Geel voedsel heeft bovendien antioxidanten die helpen bij de weerstand van botten, tanden, pezen en de wand van bloedvaten.

Groen
Voedingsmiddelen zoals courgette, avocado en groene bladeren hebben een hoge voedingsstofbelasting, met stoffen zoals ijzer en fosfor. “Het ijzer dat natuurlijke groene voedingsmiddelen bevatten, is essentieel voor een goede bloedstructuur, het bestrijden van bloedarmoede en ondervoeding, het elimineren van vermoeidheid en het versterken van de bloedfosfor, op zijn beurt, helpt bij het versterken van de botten en tanden.

Paars
Pruimen, bieten, vijgen en druiven zijn enkele voorbeelden van paars voedsel, waarvan de belangrijkste voedingsstof ellageenzuur is. “Deze stof vertraagt de veroudering en neutraliseert kankerverwekkende stoffen.

Wit
Calcium en kalium zijn de voedingsstoffen van deze voedingsmiddelen. Deze mineralen zijn essentieel voor de gezondheid van de botten, de regulatie van de hartfunctie en het spier- en zenuwstelsel. De grootste voorbeelden van deze groep zijn melk en zuivelproducten, aardappelen, rijst, champignons, sesam en bloemkool. Opties met een witte kleur garanderen een goede dagelijkse prestatie, vermijd vermoeidheid, spierpijn, gewrichtspijn en verlichting van stress.