Het immuunsysteem is een complex mengsel van cellen, organen en weefsels die op elkaar inwerken en samenwerken om schadelijke pathogenen en andere vreemde en schadelijke stoffen in het lichaam te verdrijven. Daarom is het uiterst belangrijk om voor onze immuniteit te zorgen.

Er zijn verschillende manieren om je immuunsysteem te beschermen en veel van hen hebben betrekking op keuzes op onze levensstijl. Roken, overmatig drinken en een slechte nachtrust kunnen de afweer van het lichaam doen afnemen en het is belangrijk om stappen te ondernemen om infecties te voorkomen. Er zijn echter een aantal voedingsmiddelen die we aan onze voeding kunnen toevoegen, wat kan bijdragen aan het vermogen van het immuunsysteem om zijn werk beter te doen.

Hier zijn een paar van de beste van hen:

Citrusvruchten
Citrusvruchten zijn een must als het gaat om het verhogen van de lichaamsbescherming. Het hoogtepunt hier zijn de limonoïden, die vooral aanwezig zijn in de schil.

Studies van Dr. Edward Miller hebben aangetoond dat deze stof de productie van enzymen stimuleert die het cholesterol verlagen en het lichaam beschermen tegen kanker.

Evenzo zijn flavonoïden ook geconcentreerd in de schil en helpen hartproblemen te voorkomen. citrusvruchten zijn rijk aan vezels en vitamine C, naast het hebben van anti-inflammatoire eigenschappen.

De meest bekende citrusvruchten zijn: sinaasappel, limoen, citroen, mandarijn en grapefruit.

Knoflook
Studies hebben aangetoond dat knoflook nuttig kan zijn bij de bescherming van het lichaam tegen artrose, obesitas, maagkanker en hart- en vaatziekten. Dit kan als prebioticum worden beschouwd en vergemakkelijkt daarom de werking van probiotica.

Knoflook kan zowel rauw als gekookt aan voedsel, salades of in soepen worden toegevoegd.

Tip: Knoflook moet bij voorkeur rauw geconsumeerd worden.

Gember
Gember heeft ontstekingsremmende eigenschappen en helpt het immuunsysteem te versterken.

Tip: Gember kan ook worden geconsumeerd in de vorm van thee. Voeg circa 50 gram geraspte verse gember en 1 liter water. Laat het 10 minuten koken voordat je het gaat drinken.

Tarwekiemen
Een uitstekende bron van vitamine E, een krachtige antioxidant die beschermt tegen oxidatieve stress en interageert met vitamine A en C en met selenium om de immuniteit te verhogen.

Appel
Bevat resveratrol en quercetine en helpt kanker, hartproblemen en ontstekingen te voorkomen. En de aanwezigheid van oplosbare vezels vermindert de ontsteking die gepaard gaat met obesitas, en versterkt ook het immuunsysteem.

Donkergroene bladeren
Behalve dat ze ook bronnen van vitamine C zijn, bevatten donkergroene bladeren luteïne en zeaxanthine, die een belangrijke werking hebben tegen maculaire degeneratie.

Tip: Eet spinazie, andijvie en rauwe kool in salades. Eventueel stoom deze zodat het voedsel tijdens de bereiding geen deel van zijn eigenschappen verliest.