Voeding en een goed humeur zijn twee zeer nauwe kwesties. Heb je bijvoorbeeld ooit gevoeld dat hongergevoel je boos of chagrijnig maakt? Er is een verklaring: de hersenen associëren de schaarste aan voedingsstoffen met gevaar en de strijd om te overleven. Het orgaan verbruikt tussen 20 en 25% van de totale stofwisselingssnelheid van het lichaam, dus de consumptie van voedsel voor een adequate voedingsstatus is erg belangrijk voor zijn functioneren en geestelijke gezondheid. Bovendien hebben de neurotransmitters van de hersenen, stoffen die werken voor de verbinding tussen neuronen en op onze emoties, de juiste voedingsstoffen nodig om te worden geproduceerd.

Kan voedsel in deze gevallen helpen? Het antwoord is ja. Zie hieronder 5 voedingsmiddelen die helpen de stemming te verbeteren.

1. Bittere chocolade
Chocolade heeft tal van gezondheidsvoordelen, hetzij door de aanwezigheid van flavonoïden, polyfenolen of de werking van deze verbindingen in het lichaam, wat goed is voor de gezondheid, namelijk de aanwezigheid van cacao. Cacao heeft een antioxiderende en ontstekingsremmende werking, voorkomt ziekte en verbetert het humeur door in te werken op de neurotransmitter serotonine, en verhoogt ook de productie van endorfine. Het heeft ook een effect op de cortisol productie, vermindert en voorkomt stress.

2. Donkergroene bladeren
Als we down zijn, is salade niet altijd een voedingsmiddel dat als eerste bij ons opkomt als een “comfort voedsel”. Maar probeer het eens, vooral als je donkergroene bladeren gebruikt zoals broccoli, boerenkool, spinazie, mosterdblaadjes , enz. Donkere bladeren zijn rijk aan magnesium, wat bijdraagt aan een antidepressief effect, naast het bevatten van B-vitamines, die helpen het zenuwstelsel kalm te houden.

3. Honing
Naast het feit dat het een gezonde zoetstof is voor zijn bereidingen, is honing een belangrijk element in het goede humeurdieet, omdat het, net als havermout, werkt bij de regulering van serotonine niveaus, wat helpt om een gevoel van plezier en welzijn te bevorderen. Omdat het een calorierijk voedsel is, is het ideaal om ongeveer 2 dessertlepels per dag te consumeren.

4. Banaan
Banaan is een bron van tryptofaan, een essentieel aminozuur voor de productie van serotonine, een neurotransmitter die verantwoordelijk is voor het reguleren van slaap en humeur. Tryptofaan gebrek veroorzaakt een depressieve stemming, prikkelbaarheid en agressie, terwijl een dieet rijk aan dit aminozuur helpt bij het bestrijden en voorkomen van angst, depressie, stress, slapeloosheid en eetbuien.

5. Oliehoudende zaden
Oliehoudende zaden zoals walnoten en hazelnoten zijn onder andere rijk aan selenium. een belangrijk mineraal voor het voorkomen en behandelen van depressie en het verminderen van stress.

6. Groene thee met jasmijn
Groene thee bevat flavonoïden, krachtige antioxidanten, catechinen, fytonutriënten die de samentrekkingen van de hartslagaders helpen, en andere voedingsstoffen die de stofwisseling versnellen en ook de stemming verbeteren. Als je zonder slapen wilt ontstressen, probeer dan een mengsel van groene thee met jasmijn bloemen. Ideaal voor die superdrukke dagen wanneer we die kalme alertheid nodig hebben om alles te doen, natuurlijk zonder te flippen.

Dit mengsel wordt door velen ‘geluksthee’ genoemd