Heb je last van chronische stress? Dan ga je waarschijnlijk je uiterste best doen om weer van deze stress af te komen. Yoga, mindfulness, bewegen, tuinieren, lachen, positief leren denken, de sauna, een weekendje weg of hulp van een psycholoog. Er zijn veel manieren om jouw stress te verminderen. Maar heb je ook weleens aan je voeding gedacht? In deze blog kom je erachter waarom voeding een hele goede stressremmer is.

Eiwitten als bouwstenen

Je hormonen regelen alles in je lichaam en zullen er alles aan doen om je in balans te houden. Zij regelen onder andere je slaap, stress, voortplanting, gedrag, emoties, spijsvertering, maar ook je energieverbruik. Om een voorbeeld te geven: Wanneer er gevaar dreigt maakt je lichaam stresshormonen aan die ervoor zorgen dat jij kunt reageren op de situatie door te vechten of vluchten. Je hormonen zorgen ervoor dat jij overleeft. Deze hormonen hebben wel bouwstoffen nodig, anders kan je lichaam ze niet (voldoende) aanmaken. Deze bouwstoffen zitten in eiwitten. Het is dus belangrijk om iedere dag hier voldoende van te eten. Dit kun je bijvoorbeeld halen uit vlees, zuivelproducten, peulvruchten, havermout, quinoa, zeewier, granen, noten, vis en eieren. Op deze manier heeft je lichaam genoeg bouwstoffen om hormonen aan te maken, waardoor je lichaam beter functioneert. Dat merk je bijvoorbeeld doordat je beter kunt slapen, jij je energieker voelt en je meer gewicht kunt tillen in de sportschool.

Stressreactie

Heb jij veel last van pieken en dalen in je energie? Of een gehaast en opgejaagd gevoel? Kijk dan eens naar de hoeveelheid koolhydraten en geraffineerde suikers die je op een dag eet. Tegenwoordig bestaat een maaltijd voornamelijk uit koolhydraten met een beetje vlees en heel weinig groenten. Dit zou eigenlijk andersom moeten zijn. Lekker veel groenten, wat vlees (of andere eiwitten) en een beetje vetten en koolhydraten. Vooral de ‘witte’ koolhydraten en geraffineerde suikers zorgen voor het snel stijgen van je bloedsuikerspiegel. Je lichaam reageert hierop door de insulineproductie op gang te brengen om zo je lichaam weer in balans te krijgen. Deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel veroorzaken een stressreactie. Een hoog insulineniveau zorgt ervoor dat je slaaphormoon niet goed aangemaakt wordt. ‘s Avonds zul jij je dan ook onrustig voelen en moeite hebben met slapen. Je kunt daarom beter kiezen voor complexe  koolhydraten  zoals volkorenproducten, groenten en fruit. En de koekjes en snelle hap kun je het beste beperken tot een minimum.

Vet vermindert ontstekingen

Chronische stress heeft een erg negatief effect op je lichaam. Ze kunnen namelijk ontstekingen verergeren en je hebt meer kans op bijvoorbeeld een burn-out, depressie en hart- en vaatziekte. Omega-3 vetten helpen bij het verminderen van deze ontstekingen. Deze vetten kun je onder andere terugvinden in vette vis, walnoten en lijnzaad.

Antistress mineraal

Wanneer je een lange tijd stress ervaart verbruikt je lichaam in een rap tempo mineralen, zoals magnesium. Te weinig magnesium zorgt weer voor meer stress. Door dit mineraal krijg je sterke spieren en botten, het geeft je energie en het staat bekent als het ‘antistress mineraal’. Door het eten van bladgroenten zoals spinazie, peulvruchten, vette vis, noten en volkoren producten krijg je deze stof voldoende binnen. Ook de andere mineralen en vitamines zijn belangrijk bij het verminderen van stress. Ze zorgen namelijk voor veel gezondheidsvoordelen zoals het ondersteunen van je immuunsysteem. Op deze manier ben je ook beter bestand tegen stress.

Voeding is misschien niet het eerste waar je aan denkt als jij je stress wilt verminderen. Maar wel het belangrijkste wapen in deze strijd. Een gezond voedingspatroon zorgt namelijk voor een gezond lichaam en je bent zo beter bestand tegen chronische stress. Een gezond dieet bestaat uit voldoende eiwitten en groenten, een beetje vetten en wat (complexe) koolhydraten.

Bijdrage door: Cynthia Nanninga – Longevity Praktijk Vita. Burn-out coach voor leerkrachten. Door het veranderen van gewoontes kun jij uit je burn-out komen! Wil je praktische tips die je dagelijks toe kunt passen? Neem dan eens een kijkje op Instagram en Facebook.