Het hebben van sterker, gezonder uitziend haar is ieders droom. Maar het gebrek aan basiszorg en zelfs overmatige chemie kan het moeilijk maken om dit doel te bereiken, waardoor het haar dun, droog en broos wordt.

Het resultaat is bewegingsloos, dof en levenloos haar. Wat je eet hangt nauw samen met de gezondheid van je haar. Het heeft geen zin om grote hoeveelheden geld in haarproducten te investeren en tijdens het eten voedingsmiddelen te kiezen die arm zijn aan voedingsstoffen.

Een compleet en gevarieerd voedingspatroon, voornamelijk vitamines en mineralen, helpt de haarvezels te versterken. Het is noodzakelijk om dagelijks bronnen van vitamine C en biotine te eten, omdat we ze niet ophopen in ons lichaam. Het resultaat is langdurig, maar het is veel effectiever bij het handhaven van de gezondheid van het haar, omdat, in tegenstelling tot producten, we het lichaam van nature van binnenuit voeden als we voedsel eten.

Vervolgens zul je enkele voedingsmiddelen ontdekken die je haar helpen versterken en die zonder enige fout kunnen worden gegeten.

1. Wortel
Het biedt twee voedingsstoffen: beta-caroteen en vitamine A. De eerste is een antioxidant die de werking van vrije radicalen bestrijdt en dus het verlies van pigmenten voorkomt die grijs haar zouden achterlaten. Vitamine A daarentegen werkt op de gezondheid van de hoofdhuidcellen, voedt ze en interfereert met de productie van de natuurlijke olie in het haar.

2. Havermout
Havermout bevat silicium, een mineraal dat in staat is keratine te structureren, het eiwit dat het haar vormt. Havermout bevat ook B-vitamines en zink. Die verantwoordelijk is voor de vermenigvuldiging van cellen in de haarbol, waardoor de groei wordt bevorderd en ook helpt bij het beheersen van hormonale veranderingen, die van tevoren kunnen leiden tot haarverlies en grijs haar.

3. Paranoten
Paranoten zijn perfect voor mensen die last hebben van broze haardraden. Dit komt omdat ze rijk zijn aan vetzuren, die helpen het haar te versterken en het een voller en gezonder uiterlijk te geven. Een goede tip is om minimaal twee paranoten per dag te eten.

4. Lijnzaad
Lijnzaad is niet alleen een voedingsstof dat rijk is aan voedingsstoffen, maar ook veel heilzame eigenschappen voor onze gezondheid bezit, maar kan ook nuttig zijn voor het verzorgen van onze schoonheid, bijvoorbeeld voor het behandelen en hydrateren van ons haar. Lijnzaad is ook zeer rijk aan lignanen, stoffen die sterk lijken op oestrogeen en daarom fyto-oestrogenen worden genoemd, die verband houden met de bescherming tegen borstkanker en de gezondheid van de botten van vrouwen.

5. Goji-bes
Wanneer haar gezond en resistent is, valt het minder gemakkelijk uiteen. Omdat het rijk is aan eiwitten, ons haar bestaat voor 97% uit deze voedingsstof, en vitamine B, speelt het fruit een fundamentele rol bij het hydrateren en versterken van het haar, naast het herstellen van glans, het bestrijden van vrije radicalen en het geven van meer elasticiteit en weerstand voor het haar.

6. Waterkers
Deze groenten leveren MSM, de biologisch beschikbare vorm van zwavel. Het mineraal is noodzakelijk voor het onderhoud en de productie van keratine. Het heeft ook ontstekingsremmende werking, wat helpt roos te voorkomen.

7. Spinazie
Omdat het ijzer bevat, een mineraal dat deelneemt aan de vorming van rode bloedcellen, voedt het de haarzakjes. Vandaar de verklaring voor het ontbreken van de stof die glansverlies, droogheid, zwakte en zelfs haarverlies veroorzaakt. Spinazie is rijk aan chlorofyl, wat samen met ijzer helpt om de vettigheid van de hoofdhuid in balans te brengen, de wortel te versterken en de haargroei te bevorderen.

8. Avocado
Avocado is één van de beste voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat het haar groeit, omdat het meer essentiële voedingsstoffen heeft om de haarzakjes volledig te vernieuwen. Het zit vol met vitamines, plantaardige oliën en vetzuren die je haar helpen sneller en sterker te groeien.

Vorig artikelNederland als eerste van start met kwaliteitssysteem voor ervaringsdeskundigen
Volgend artikelHighlights Nationale Drug Monitor 2019