Vermijd broodjes en cakes die gluten bevatten
Als je een glutenvrij dieet wilt, moet je misschien je eetgewoonten ingrijpend wijzigen. Dat komt omdat veel voedingsmiddelen die je waarschijnlijk elke dag eet, zoals brood. die gluten bevatten. Het uitbannen van brood uit je dieet kan heel moeilijk zijn, vooral als je één van de vele mensen bent die toast eet voor het ontbijt, een sandwich of vlees met brood in de middag. Naast brood moet je ook andere producten uit je dieet verwijderen, zoals koekjes, pasteien, cakes, enz. Noodles bevatten ook gluten, dus moet je ook hiermee stoppen.

Zoeken naar glutenvrije vervangers
Door gluten uit je dieet te verwijderen, lijkt het alsof je jezelf van verschillende voedingsmiddelen berooft, maar het hoeft niet zo te zijn. Steeds meer mensen nemen het besluit om gezond te gaan eten en voedselbedrijven realiseren zich dat. Daarom is het nu gemakkelijker om glutenvrije producten te vinden die je in je dieet kunt opnemen.

Er zijn bijvoorbeeld glutenvrije broodjes die je kunt gebruiken als vervanging voor gewoon brood. Als je glutenvrij brood gebruikt, zorg er dan voor dat het gescheiden blijft van brood dat gluten bevat. Het kan bijvoorbeeld goed zijn om een apart broodrooster te hebben voor je glutenvrije brood. Laat de broodrooster tenminste schoon en zonder stukjes brood achter als hij ook wordt gebruikt voor het roosteren van brood dat gluten bevat. Er zijn ook ontbijtgranen die glutenvrij zijn. Pannenkoeken, pizza’s en pasta kunnen ook gemaakt worden met glutenvrije ingrediënten.

Pas op voor voedingsmiddelen met verborgen gluten
Brood, pasta en koekjes zijn misschien wel de bekendste voedingsmiddelen die gluten bevatten, dus je zou ze natuurlijk vermijden als je een glutenvrij dieet wilt. Maar er zijn echter ook andere voedingsmiddelen waarvan je niet weet dat deze gluten bevatten. Omdat saladedressings en andere sauzen bijvoorbeeld consistent zijn met het gebruik van meel, kunnen ze sporen van gluten bevatten. Chocoladedranken, oploskoffie en zelfs kant en klare soepen kunnen gluten bevatten. Lees daarom de etiketten of kies merken die “glutenvrij” zijn.