28 februari is de internationale dag van RSI (Repetitive Strain Injury), een oude en eerder gebruikte benaming voor CANS (Complaints Arm Neck Shoulder). Het is een verzamelnaam voor klachten aan de nek, het schoudergebied, de armen, ellebogen, handen of vingers. Deze klachten ontstaan vaak door het maken van repeterende bewegingen of het lange tijd in dezelfde houding zitten. Misschien ken je de termen golfarm, frozen shoulder of whats-app duim. Pijn en kramp zijn de meest gehoorde klachten. Ook stijfheid, tintelingen en krachtsverlies komen voor. Zelfs hoofdpijn kan een gevolg zijn van RSI.

Wat kun je doen?

  • Afwisseling in je werkzaamheden is erg belangrijk. Las dus regelmatig (zeker elk uur) een korte pauze in en maak tussendoor andere bewegingen.
  • Op kantoor, of nu je thuis werkt, je werkplek bekijken. De hele dag werken aan een laptop aan de keukentafel op een te lage stoel is niet bevorderlijk voor je houding.
  • Verminder de werkdruk. Als je onder druk staat, ben je eerder geneigd te verkrampen. Je wilt door, door, door en het resultaat kan een krampachtige houding zijn.

Enkele oefeningen voor je nek en schouders.

  • Ga rechtop zitten en kijk afwisselend naar rechts en links. Maak de beweging in een rustig tempo, bijv. in 4 sec. naar links en rechts draaien.
  • Laat je armen langs je zij hangen. Trek je schouders op en laat ze weer terugvallen.
  • Draai je schouders naar voren en naar achteren.
  • Maak een vuist en ontspan je hand weer. Je kunt ook in een zacht balletje knijpen.
Bijdrage: Brigitte Koch, voetreflextherapeut/trainer
Vorig artikelVoortdurende coronacrisis leidt tot toename psychische klachten en behoefte aan perspectief
Volgend artikelPrimeur met PCR-test in Amsterdam: binnen een uur uitslag en reiscertificaat