De dagelijkse werkroutine zorgt voor veel stress en eisen. Ongeacht jouw werkterrein en het niveau van jouw verantwoordelijkheden, werk, relaties met familie, vrienden en partners, studie en vele andere factoren beïnvloeden ons dagelijks leven op een cruciale manier.

Stress is een automatische reactie van het organisme wanneer het wordt geconfronteerd met een situatie die extreme inspanning vereist, waardoor je je bedreigd voelt of onder druk staat. Deze reactie veroorzaakt fysiologische reacties als gevolg van de chemische reacties die door het lichaam worden vrijgegeven.

De voortdurende blootstelling van het individu aan deze ongunstige situaties veroorzaakt een toename van de afgifte van cortisol, bekend als het stresshormoon. De gereguleerde productie van dit hormoon kan gunstig zijn, omdat het de hersenen helpt om beter te werken, waardoor de concentratie toeneemt.

Wanneer het cortisolniveau in het lichaam niet gereguleerd is, begint het lichaam symptomen te vertonen die verband houden met stress, zoals: irritatie, verontwaardiging, nervositeit, gevoel van angst en ongemak. De symptomen zijn niet duidelijk, aangezien ze vaak voorkomen bij andere pathologieën zoals angst en depressie.

Hier in dit artikel gaan we enkele eenvoudige en effectieve oefeningen opsommen die je kunnen helpen je geest te kalmeren en stress te verminderen.

1. Strekken
Als de natuurlijke reactie van het lichaam is om samen te trekken wanneer symptomen van stress en angst optreden, is het nodig om de bloedsomloop en ontspanning op deze plaatsen weer te stimuleren. Door te strekken kan dit gebeuren en wordt de noodzakelijke onderbreking van zelfzorg en ontspanning mogelijk. Eén van de eerste fysieke symptomen van stress is het gevoel van algemene spanning door het hele lichaam, vergezeld van spierpijn, vooral in de schouders, rug en benen. Rekken is een goede manier om je lichaam te ontspannen en stress te verminderen. Het ideaal is om te beginnen met de bovenste ledematen en vandaaruit naar de onderste ledematen te gaan, waarbij je alle spieren en ledematen voorzichtig strekt, zonder over de limiet te gaan. Een voordeel van strekken is dat het overal kan worden gedaan zonder dat er speciale apparatuur nodig is.

2. Tai chi chuan
Martial art combineert bewegingen en ademhalingstechnieken. Het wordt beschouwd als een echte “meditatie in beweging”, die de stress van het dagelijks leven verlicht. Tai chi werkt op sleutelpunten in het lichaam, dantian- of elixer velden genaamd, die de geest ten goede komen.

3. Meditatie
Meditatie is een fundamentele oefening in ieders dagelijks leven. Deze techniek is eenvoudig uit te voeren en kan overal en altijd worden uitgevoerd. Het is niet nodig om internet te hebben of op zeer comfortabele plaatsen te zijn om je ogen te sluiten en te mediteren. Meditatie werkt om de afgifte van stresshormonen, zoals cortisol, te verminderen, helpt naast hormoon controle de communicatie tussen hersengebieden te verbeteren, verhoogt de focus en concentratie en bevordert lichamelijke – en geestelijke ontspanning.

4. Pilates
De belangrijkste bondgenoot van pilates om dit probleem te behandelen is ademhalingscontrole. Ademhaling is de sleutel tot deze methode; de balans tussen rede en emotie wordt gecontroleerd door te ademen. Het is heel gebruikelijk dat iemand die altijd in een staat van hoge stress verkeert, problemen krijgt. De pilates methode is gebaseerd op het beoefenen van zachte oefeningen die uitblinken in ademhalingscontrole, waarbij een volledige en bewuste ademhaling van de beoefenaar wordt ontwikkeld. Deze controle verlaagt de cortisol spiegel in het bloed aanzienlijk. En het heeft tot doel het lichaamsbewustzijn van de beoefenaar te ontwikkelen en zichzelf te laten focussen om de mentale – en fysieke balans te genereren. Een evenwichtige geest en lichaam hebben is het belangrijkste tegengif tegen stress.

Wees bewust van:
Stress kan ernstige schade aan het lichaam toebrengen, dus zoek naar mogelijkheden om deze symptomen te verlichten. Over het algemeen bevordert elke fysieke activiteit de verbetering van de kwaliteit van leven door krachtige enzymen in het lichaam vrij te geven die rechtstreeks verband houden met het gevoel van plezier, naast het verbeteren van de fysieke conditionering en cardio-respiratoire prestaties.

Foto: Keenan Constance
Vorig artikelDetox recept van bosbessen, peer en selderij
Volgend artikelProfessionals voor psychische hulp: “grote zorgen over de impact van de coronacrisis voor cliënten en henzelf”