Meer rust & energie, minder stress

Hoe vaak komt het niet voor dat je toch nog even doorgaat, gauw tijdens het werken of rijden wat eten in je mond propt, de sportschool overslaat, want je hebt nu écht geen tijd…

Hierdoor kan het zijn dat je je energievoorraad langzaam uitput. Elke 90 tot 120 minuten gaat je lichaam van een hoog energieniveau naar een modus waarin herstel nodig is. Je merkt dat je aan het eind van zo’n cyclus bent doordat je gaat gapen, je minder kunt concentreren en je onrustiger wordt. Het herstellen kan het lichaam doen door een korte pauze te nemen, je losmaken van waar je op dat moment mee bezig bent en dus even met iets heel anders bezig zijn.

Uit recent onderzoek in Utah is gebleken dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten door elk uur twee minuten te lopen. Breng dus die memo naar je collega i.p.v. een mail te sturen of neem de trap i.p.v. de lift!

Op het moment dat je in een flow zit en dus positieve energie voelt, presteer je beter. Wanneer je steeds onder druk moet presteren, de deadline moet halen, er voortdurend (te) hoge eisen aan je worden gesteld, lukt het niet dit positieve gevoel vast te houden en je lichaam belandt in een stressmodus. Dit heeft als gevolg dat je sneller geïrriteerd en/of ongeduldiger bent, je voelt je onrustiger en gejaagd e.d.

Een paar tips:
• Adem een paar keer wat dieper in en uit en denk aan een geweldig leuke en fijne ervaring.
• Bekijk je agenda/kalender eens kritisch
Omdat er zoveel afspraken, vergaderingen, to-do’s in je agenda staan heb je amper tijd voor jezelf. Kijk wat je weg kunt laten, dingen die minder belangrijk zijn. Kies ook eens voor jezelf (of je gezin) en zeg ‘Nee’ als je ergens geen tijd voor of zin in hebt.
• Maak tijd voor jezelf, je gezin, je familie en vrienden en doe samen gezellige, ontspannen dingen. Blok een paar uur, een middag of een dag en ga iets doen wat jij leuk en fijn vindt en geniet.
• Gebruik humor en lach eens wat vaker. Zet een komische film op of kijk naar een van je favoriete cabaretiers. Lachen zorgt voor ontspanning en geeft je een goed gevoel.

Bron: Brigitte Koch

Related Articles