Om gezond oud te worden, is het belangrijk om de alledaagse zorgen los te laten en te mediteren.

Bij meditatie zou het voldoende zijn om te zeggen dat het noodzakelijk is om stil te zijn.. Iets eenvoudigs, moeiteloos: een staat van niets doen. Maar we willen altijd een uitleg, handleiding en tips. Dus hier is een een kleine handleiding om te beginnen met het beoefenen van meditatie.

Soorten meditatie
Er zijn verschillende manieren om te mediteren. Idealiter zou je eerst een aantal opties moeten uittesten en je vervolgens concentreren op wat het meest bij je past.

Observeer je ademhaling
Let op de lucht die je in ademt en adem langzaam uit. Stel vervolgens een ritme in, je kunt bijvoorbeeld in een keer diep inademen en in twee keer uitademen. De adem moet altijd nasaal zijn.

Concentreer je aandacht op iets
– Observeer bijvoorbeeld een brandende kaarsvlam zonder enige geestesinhoud te creëren.
– Concentreer je op een geluid: dit kan het tikken van de klok, een muziekinstrument, of een mantra zijn.

Houding
Je kunt de lotushouding doen, waarbij je in principe de ruggengraat recht moet houden (indien nodig tegen een muur leunen) en dwarsbenen. Een andere optie is om in een stoel te zitten met je rug rechtop, je voeten op de vloer en je handen op je schoot boven elkaar. Het belangrijkste is altijd om de wervelkolom rechtop te houden om de energiefrequentie te vergemakkelijken en de kans op slaperigheid te verminderen, maar wel op een manier die je comfortabel vindt.

Plaats
Ongetwijfeld is het mogelijk om overal te mediteren, maar om een gewoonte te creëren, helpt het hebben van een specifieke plaats voor deze activiteit wel veel. In dit geval zou het meest ideaal, voor zover mogelijk, een donkere plek zijn, met minder omgevingsgeluid.

Frequentie en tijd
Je kunt zelfs in 1 minuut mediteren, het belangrijkste is om de frequentie te behouden. Begin met 2 minuten per dag en verhoog deze vervolgens tot tweemaal per dag. Om de discipline te behouden, moet je een schema bepalen dat het meest geschikt voor je is. Een tip is om de meditatie-oefening te associëren met een routine-activiteit, zoals na het ontwaken, tanden poetsen, een maaltijd nuttigen, etc.

Moeilijkheden die zich zullen voordoen
Gedachten zullen de hele tijd in ons opkomen, zo kunnen ook lichaamspijnen, jeuk en vermoeidheid voorkomen. Afleiden betekent niet dat je het verkeerd doet. Het belangrijkste is om jezelf niet te laten meeslepen door gedachten of afleidingen. Ze zullen verdwijnen als je deze gedachten niet voedt, laat ze gaan, focus je opnieuw gedachten en pas je houding indien nodig aan.

Beschouw meditatie niet als een van de taken of verplichtingen van de dag. Zie het als je moment om verbinding te maken met je essentie, een kans gewoon bij jezelf te zijn.

Vorig artikelNatuurlijke kamille face oil
Volgend artikelInvloed van de zon op reuma en artrose