Veel mensen trekken hun neus op bij dit duo. Uien en knoflook hebben de reputatie slechte adem te veroorzaken, de geur van zweet te intensiveren en irritatie van ogen en huid te veroorzaken. Maar dit paar staat ook bovenaan de lijst van voedingsmiddelen die als “functioneel” worden beschouwd en die, naast voeding, ziekten kunnen voorkomen en het organisme superkrachtig houden, waardoor dit paar alle ruimte in de keuken verdient en niet alleen voor het maken van het verschil in kruiden. Zowel knoflook als ui zitten vol met goede elementen; knoflook is bijvoorbeeld rijk aan kalium, een mineraal dat de bloedvaten ontspant en voorkomt dat de druk stijgt. Het biedt ook een royale dosis aan zink, wat de immuniteit supersterk maakt. Uien zijn op hun beurt een bron van zwavelverbindingen, bekend om hun ontstekingsremmende werking, en ook rijk aan antioxidanten die cel veroudering voorkomen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat knoflook en ui tal van gezondheidsvoordelen hebben. Eén van de belangrijkste voordelen is dat het paar de vorming van galstenen kan verminderen. Een studie uitgevoerd met knaagdieren bevestigt dat de combinatie knoflook-ui de productie verhoogt van twee enzymen die verantwoordelijk zijn voor het verlagen van het cholesterolgehalte, naast andere gezondheidsvoordelen, die hieronder te lezen zijn:

1. Hoog antioxidant niveau
De ui beschermt het lichaam tegen ziekten en ook tegen vroegtijdige veroudering. Het is zeer rijk aan bio flavonoïden, quercetine, antioxiderende stoffen die vrije radicalen in cellen kunnen wegvangen. Ditzelfde bestanddeel wordt in andere voedingsmiddelen aangetroffen, maar het opnamevermogen van quercetine door ons lichaam is 30% groter bij de inname van ui.

2. Verbetert de bloedcirculatie
Uien zijn rijk aan mineralen die bijdragen aan het verbeteren van de bloedcirculatie. Zonder te vergeten dat quercetine ook de bloedstroom verbetert, waardoor het risico op trombose afneemt.
Het helpt bij het voorkomen van de vorming van stolsels, waardoor het bloed vloeibaarder wordt en op deze manier verbetert het de bloedsomloop.

3. Verbetert de gezondheid van de huid
De ui heeft antioxiderende krachten. Met een hoog gehalte aan vitamine A en C en quercetine bestrijdt deze groente vrije radicalen, die verantwoordelijk zijn voor vroegtijdige huidveroudering.

4. Kan zout in recepten vervangen
Uien en knoflook bieden alleen voordelen voor degenen die vertrouwd willen zijn met de weegschaal. Beide bevatten weinig calorieën en een lage glycemische index en kunnen puur worden geconsumeerd, gemengd met gerechten of als kruidenpreparaat. Knoflook en ui zijn in feite geweldige bondgenoten om de hoeveelheid zout die in recepten wordt gebruikt, te verminderen. Jouw gerecht krijgt smaak zonder jouw hart te schaden, omdat natrium, dat in zout aanwezig is, één van de grootste boosdoeners van hypertensie is.

5. Immuunsysteem verbeteren
De ui bevat flavonoïden, antioxidanten die het immuunsysteem verbeteren, omdat ze de oxidatie van vetzuren in het lichaam tegengaan. Hoe minder van deze geoxideerde elementen in het lichaam, hoe beter het immuunsysteem reageert op ontstekingen. Op deze manier kan de ui verschillende ziekten helpen bestrijden, zoals loopneus, keelontsteking, reuma, koorts, griep en longontsteking.

De aanbevolen hoeveelheid om deze voedingsmiddelen te consumeren, verschilt van persoon tot persoon. ‘Er moet rekening worden gehouden met de andere voedingsstoffen en bioactieve stoffen die worden ingenomen. Over het algemeen is het echter wenselijk dat ze dagelijks worden geconsumeerd.

Foto: Monicore
Vorig artikelStress veroorzaakt naast overgewicht ook een verhoogde kans op blessures en een vertraging bij weefselherstel
Volgend artikelGratis online hulp bij eenzaamheid door corona