De kiwi wordt steeds vaker genoemd als een geweldig bondgenoot voor onze gezondheid. Naast dat het lekker is, is het fruit voedzaam, rijk aan vitamines en mineralen en helpt het om zwaarlijvigheid te bestrijden. Het heeft ook een grote voedingswaarde omdat het rijk is aan voedingsstoffen zoals vitamine C en K, kalium, bioactieve stoffen, zoals antioxidanten en flavonoïden, foliumzuur en vezels, en bovendien weinig calorieën bevat. Om deze reden is het uitstekend voor het handhaven van de werking van de darm en het verhogen van het gevoel van verzadiging en het helpen afvallen, de kiwi heeft ook andere belangrijke voordelen, zoals:

1. Is goed voor de huid
Kiwi is een heerlijke vrucht vol antioxidanten, waaronder vitamine C. De consumptie ervan helpt de productie van collageen te stimuleren, waardoor onze huid steviger en gladder wordt.

2. Helpt gewicht te behouden
Naast dat het weinig calorieën bevat, is de kiwi voedzaam en bevat het een goede hoeveelheid vezels die helpt de verzadiging te verhogen, de darmfunctie verbetert en de suikerspiegel controleert. Voedingsdeskundigen raden zelfs aan om de kiwischil te eten, want deze bevat 50% van de vezels van het fruit en driemaal meer antioxidant dan de pulp (ja, het lijkt onwaarschijnlijk om de “harige” schil te eten, maar je kunt de kiwi GOUD kiezen die minder harig is).

3. Goed voor de ogen
Kiwi bevat hoge niveaus van luteïne en zeaxanthine, antioxidanten die helpen beschermen tegen oogschade veroorzaakt door ultraviolette straling, rook en luchtvervuiling. De antioxidanten in de kiwi bereiken het netvlies van het oog en worden verondersteld schadelijk zichtbaar licht te absorberen, verklaarde Elizabeth J. Johnson, een onderzoeker en professor aan Tufts University in Boston, VS.

4. Verlaag het risico op darmkanker
Kiwi is een vrucht die rijk is aan actinidine, een enzym dat helpt bij de vertering van de meeste eiwitten. Naast het bevatten van oplosbare vezels, die het spijsverteringsproces verbeteren en omdat ze rijk zijn aan antioxidanten en vezels, helpen ze ook om cellulaire schade veroorzaakt door vrije radicalen te verminderen.

5. Bevordert een effectieve spijsvertering
De vezel in kiwi’s helpt de spijsvertering te bevorderen. Kiwi’s bevatten ook kalium, een belangrijke elektrolyt in het spijsverteringsstelsel.

Ze hebben componenten die de vertering van voedseleiwitten bevorderen. Dit kenmerk van kiwi’s ondersteunt verder hun rol als spijsverterings-hulpmiddelen.

6. Het is goed voor het hart
Kiwi is rijk aan kalium, een essentiële voedingsstof voor de gezondheid van het hart. Studies tonen aan dat een dergelijke voedingsstof een beschermend effect kan hebben tegen hartaandoeningen. Dagelijkse consumptie van een voldoende hoeveelheid kalium vermindert het risico op overlijden door hartaandoeningen met 49%.

Vorig artikelNog steeds weinig draagvlak voor het maken van embryo’s voor onderzoek
Volgend artikelNº1 HAIRPIN van Nederlandse hairstylist hit tijdens Paris Fashion Week