Hoe kom je uit een burn-out?

Dat is de million-dollar question! Veel mensen kampen met chronische stress en een burn-out. Iedereen kent wel iemand die op dit moment in een burn-out zit of er één heeft gehad. In deze blog een aantal waardevolle handvatten die je zelf kunt toepassen om te herstellen en weer energiek door het leven te gaan!

Iedereen is anders. Zo is ook iedere burn-out anders. Niet iedereen heeft dezelfde klachten of oorzaken. En vaak zijn er meerdere oorzaken die ervoor zorgen dat jij opgebrand raakt. Daarom is het heel belangrijk om er eerst achter te komen wat ervoor gezorgd heeft dat jij opgebrand thuis zit.

Dit zijn de veroorzakers van het probleem:
• Onze gedachtes en mindset. We hebben zo’n 30 tot 60 duizend gedachtes per dag. Meestal zijn ze negatief van aard, wat stress veroorzaakt.
• Verkeerde gewoontes. Te weinig ontspannen, veel ongezonde voeding, alcohol en drugsgebruik, bewegingsarmoede, verkeerde ademhaling en lichaamshouding, veel beeldschermtijd, roken.
• Overvraagd worden. Je kunt niet voldoen aan alle verwachtingen, verplichtingen en taken.
• Te veel van jezelf eisen, alle ballen in de lucht proberen te houden en druk, druk, druk zijn.
• Karaktereigenschappen als ambitieus zijn, perfectionisme en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
• Werk en/of studie
• Onverwachte situaties en gebeurtenissen zoals ziekte, verbreken van een relatie, overlijden van een naaste en geldzorgen.
• Trauma’s zoals pesten.
• Relaties en contacten waar je niet gelukkig van wordt.
• Constant ‘aan’ staan door de stroom aan informatie die we de hele dag tot ons krijgen.
• Natuurlijke aanleg. Sommige mensen zijn stressgevoeliger dan anderen, zoals HSP (Highly Sensitive Person).
• Vrouwen zijn stressgevoeliger dan mannen. Zij hebben een ingewikkelder hormoonhuishouden. Vrouwen hebben meer oestrogeen en deze stof zorgt voor een sterker en langer durende stressreactie dan bij mannen. Het slikken van de pil heeft een extra negatieve werking hierop. Mannen hebben meer testosteron, dit is een stressremmer.

Kun je aardig wat vinkjes zetten voor deze stressoren?
Leer dan om te ontspannen, een balans te vinden tussen werk en privé, op een andere manier ontspannen, gezonder eten en slaapgewoontes aan te passen.

Dit zijn de drie belangrijke handvatten die je kunt gebruiken om uit een burn-out te komen:
1. Luister naar jezelf. Waar heb je behoefte aan? Eén van de moeilijkste dingen om te doen, maar wel de belangrijkste. Door de maanden heen ga je steeds slechter slapen. En dit hoopt vaak op tot een slaaptekort. Dus als je je moe voelt ga dan overdag even een extra uurtje slapen. Wanneer je behoefte hebt aan gezelligheid spreek dan af met een vriendin of bel haar. Als je merkt dat je piekert probeer dan je gedachtes te relativeren of ademhalingsoefeningen te doen. Het lijken allemaal kleine onbenullige dingen, maar al deze kleine stapjes bij elkaar hebben een grote impact en zorgen ervoor dat je tot rust komt en herstelt.

2. Beweging werkt als een stressremmer. Wandelen een absolute must. Wandel en beweeg je sowieso al graag, plan dit dan in deze periode iedere dag. Lekker een uur in de natuur wandelen. Het zorgt er niet alleen voor dat je even uit huis bent, maar ook dat je weer een ‘fris’ hoofd krijgt. Je krijgt er energie van. Iedere dag bewegen werkt stress verlagend! Er zit namelijk een deel in de hersenen, de hippocampus, die als functie heeft om stress te remmen. Bij chronische stress heb je een lange tijd iedere dag stress. Dat betekent dat dit deel van je hersenen dag in dag uit héél hard moet werken om je lichaam weer in balans, stressvrij, te krijgen. Op de lange termijn is dat een heftige aanslag op de hippocampus en zijn functie gaat dus langzaamaan achteruit. Wanneer je iedere dag beweegt geeft dit een deel ontspanning, omdat de stress letterlijk uit je lichaam gaat door te bewegen. En die hippocampus vindt het heel fijn, wordt hierdoor geactiveerd en gaat zo stap voor stap de stress weer beter remmen. Doordat de verschillende delen van je hersenen met elkaar samenwerken zorgt dit er ook voor dat je geheugen en concentratie weer verbeteren. En je wordt minder emotioneel en prikkelbaar. Dat is wel zo gezellig voor je omgeving. ?

3. Zorg goed voor jezelf. Let daarom op gezonde voeding. Door eenzijdig en makkelijke maaltijden kom je allerlei belangrijke voedingsstoffen tekort. Door te letten op het eten van groenten en fruit krijg je meer energie. Je ziet er beter uit, voelt je fitter, je darmen worden rustiger en je vermoeidheid neemt af. Daarnaast verdwijnen ook allerlei andere kwaaltjes. Een extra voordeel hiervan is: je lichaam kan beter met stress omgaan als je immuunsysteem beter werkt.

Iedere burn-out is anders, omdat iedereen andere stressoren heeft die dit veroorzaken. Het is dus belangrijk om eerst te onderzoeken wat de oorzaken zijn om ermee aan de slag te kunnen. Zoek professionele hulp die aansluiten bij jouw stressoren en behoeftes. En ga vooral ook zelf aan de slag door te luisteren naar jezelf, iedere dag te bewegen en goed voor jezelf te zorgen.

Wil je meer praktische tips die je dagelijks toe kunt passen?
Neem dan eens een kijkje op de accounts van Instagram en Facebook van Cynthia Nanninga.

Bijdrage door: Cynthia Nanninga – Longevity Praktijk Vita

Related Articles