Om je geest getraind te houden, moet je de balans vinden tussen wakker blijven en slapen. De hersenen zijn erg delicaat en de cognitieve functies ervan lijden meer dan we ons realiseren. Dit kan niet alleen worden beïnvloed door het verstrijken van de tijd, maar ook door angst en negatieve emoties.

Om deze reden zijn we op bepaalde momenten meer geneigd om verward te zijn, woorden of data te vergeten en te lijden aan concentratieproblemen. Om dit te voorkomen, is het het best om enige tijd te nemen om voor hen te zorgen.

We moeten met onze geest omgaan op dezelfde manier als dat we om onze persoonlijke hygiëne geven.

Hoe moeilijk de stap ook is, met de volgende tips, vind je de oplossing voor jouw problemen in dit artikel.

Simpele tips voor een getrainde geest:

1. Vis, fruit en groenten (de ideale combinatie)
Zalm, sardines of tonijn zijn rijk aan vetzuren, vooral in Omega-3. Het wordt ten zeerste aanbevolen om voedingsmiddelen te eten die Omega-3 bevatten, omdat ons lichaam het niet alleen genereert. Omega-3 verbetert de werking van antioxidanten. Deze zijn essentieel om cellulaire achteruitgang te voorkomen en daarom de neuronen zo vitaal mogelijk te houden. Om dit te krijgen, raden we aan om het verbruik van fruit en groenten te verhogen, omdat deze de belangrijkste bron van antioxidanten zijn.

2. Om een getrainde geest je gebruikelijke routes te laten veranderen
Automatisering is de grootste vijand van de geest. Wanneer we dingen doen zonder na te denken, verlaagt ons brein onze aandacht, dus gebruiken we het om acties met de minste mogelijke inspanning uit te voeren. Net als bij de rest van het lichaam is het resultaat dat we vaag worden, dus het is gebruikelijk om moeilijkheden te ondervinden wanneer we informatie willen behouden of ons op iets willen concentreren. Daarom is het raadzaam dat je jouw gebruikelijke routes wijzigt. Wanneer we lopen of rijden naar een plek die we niet kennen, worden de hersenen wakker en beginnen ze te oefenen.

3. Lees ten minste twee boeken tegelijk
Het is waar dat lezen op zichzelf een formidabele sport voor de geest is. Elk genre vereist concentratie en geheugen. Anders is het onmogelijk om het doel van een verhaal te volgen of een argument te begrijpen. Maar als we meer dan één boek lezen, hebben we tegelijkertijd die activiteit verbeterd. Vanaf dat moment doen we niet alleen wat nodig is om een lezing te waarderen, maar om te differentiëren van de andere.

4. Meditatie
Denk je dat het in tegenspraak is met het vorige advies? Als dat zo is, denk aan een andere sport. Na perioden van intense activiteit is het essentieel om de spieren te ontspannen. Meditatie heeft deze functie, maar met een bijzonderheid: het bevordert een moment van totaal zelfbewustzijn. Het gaat erom jezelf te bereiken en alles te verwijderen wat ons verandert. Echter, voor veel oefeningen die we doen, wanneer we een brein vol cortisol hebben, is het bijna onmogelijk om goede resultaten te krijgen. Daarom moeten we enige tijd van onze dag doorbrengen om je te ontdoen van stress.

5. Dansen
Naar dansles gaan is een geweldige manier om energie vrij te maken. Daarnaast helpt het om elementen te vormen zoals psychomotorische vaardigheden en coördinatie. Maar als we in plaats van spontaan dansen choreografie kiezen, zullen we werken aan het verbeteren van onze concentratie- en geheugenvaardigheden. Wij die de dans kiezen, doen het meestal omdat we er dol op zijn. Dus we voegen vreugde toe aan de ervaring om een getrainde geest te hebben. Een vraag die, zoals gezegd, synoniem staat voor efficiëntie.

Dankzij deze vijf tips zullen we onze geest in vorm hebben en klaarstaan om de uitdagingen van het verstrijken van de tijd en de stress van onze manier van leven te overwinnen.