Depressie is een ernstige aandoening die de grootst mogelijke aandacht vereist. Helaas geloven veel mensen dat het een aandoening is die genegeerd moet worden en denken dat mensen die depressief zijn zwak zijn en niet hard genoeg proberen om gezond te blijven.

Depressie “geneest zichzelf niet”. Integendeel: wanneer hun effecten niet tijdig worden behandeld, kunnen ze leiden tot progressieve burn-out of ernstige ziekten, zowel fysiek als mentaal.

De leefstijl is een doorslaggevende factor in het voeden of overwinnen van depressieve toestanden. Dagelijkse gewoonten hebben een positieve of negatieve invloed op deze toestand. Sommige gewoonten zorgen ervoor dat je je gemakkelijker depressief voelt, terwijl anderen je toestaan de symptomen te verminderen en je humeur te verbeteren.

Gewoonten die bijdragen aan het verhogen van het risico op depressie

Slecht gebruik van vrije tijd
Je routine, vooral als je in een grote stad woont, kan veel emotionele verspilling veroorzaken. Elke dag wordt je blootgesteld aan honderden prikkels, waarvan er vele agressief zijn. In grote steden heerst een sfeer van gegeneraliseerde stress.

Vrije tijd is niet alleen een moment van respijt, maar ook een bepalende tijd om je goede geestelijke gezondheid te behouden. Het probleem is dat hetzelfde hectische leven van alledag er meestal toe leidt dat we niet weten wat we in onze vrije tijd moeten doen. Vaak zoeken we eenvoudig rust en eenzaamheid. Het is waar dat dit bijdraagt aan de rust, maar ook de depressie voedt.

Idealiter zou vrije tijd moeten worden gebruikt om lichaam en geest te verfrissen. Leuke activiteiten doen; het vernieuwt onze fysieke en mentale energie, brengt vitaliteit en verbetert de gemoedstoestand. Het is raadzaam om een hobby te hebben, buitenactiviteiten te doen en/of te sporten.

Slecht slapen
Niets compenseert een goede nachtrust. Terwijl we slapen, hebben de hersenen de tijd om de informatie te reorganiseren en te filteren. Een goede nachtrust is onderdeel van geestelijke hygiëne, maar ook van een goede gezondheid. Rust is fundamenteel voor lichaam en geest.

Weinig of slecht slapen beïnvloedt onze stemming. Een van het eerste verschijnsel is overgevoeligheid, die gemakkelijk in een depressie overgaat en zich uitdrukt in ontmoediging, prikkelbaarheid en gebrek aan energie.

Vaak worden slaapproblemen veroorzaakt door problemen die niet zijn opgelost en die zich manifesteren als angst. Tegelijkertijd maakt niet goed rusten ons kwetsbaarder en maakt de concentratie moeilijker om problemen op te lossen. Dit vormt een vicieuze cirkel die tot depressie leidt.

Verwaarlozing van persoonlijke uitstraling
Een van de eerste symptomen van depressie is verwaarloosd uiterlijk. Dit is een teken van onverschilligheid tegenover zichzelf en voor de wereld. Soms zijn het houdingen die relatief snel verdwijnen. Andere keren worden ze echter een constante houding.

Natuurlijk hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken over het soort kleding of kapsel dat we gebruiken. Douchen, schone kleding dragen en er in wezen netjes uitzien is onderdeel van een gezond leven. Dit strekt zich ook uit tot de omgeving, dat wil zeggen binnen het persoonlijke uiterlijk past ook de zorg van de omgeving waarin we leven en de objecten die ons omringen.

Als er een depressie is, gaan zowel het uiterlijk als de volgorde van de plek waar we wonen of werken over in een ‘achtergrond’. Mensen zetten hun standaard hygiëne routines opzij. Evenzo worden het persoonlijke en mobiele objecten volledig verwaarloosd.

Zorgen voor onszelf en onze omgeving waarin we leven netjes houden zijn factoren die onze stemming verbeteren.

Het leven is nooit vrij van zorgen en moeilijkheden. Soms verliezen we de interesse in het leven en worden we ziek. Daarom is het belangrijk om voorzichtig te zijn en jezelf te beschermen, zodat negatieve gevoelens ons op een bepaald moment in ons leven niet emotioneel binnendringen en beïnvloeden. Gezonde gewoonten aannemen en schadelijke gewoonten afleggen is altijd het beste schild tegen het risico van depressie.