Het drinken van veel vocht, met name water, is essentieel in ons dagelijks leven om ons lichaam gezond en gehydrateerd te houden, vooral tijdens de zomer. Water houdt je lichaam gehydrateerd en is één van je beste bondgenoten in de strijd tegen vochtretentie. Voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, kruiden en specerijen worden als diuretica beschouwd omdat ze de goede werking van de nieren helpen, waardoor de filtratie van dit orgaan wordt vergemakkelijkt en de gifstoffen via de urine uit het lichaam worden verwijderd.

Diuretisch voedsel dat vochtretentie elimineert:

Watermeloen
Watermeloen bevat een hoog gehalte aan water en om deze reden bevordert de consumptie de productie van urine en eliminatie van vloeistoffen. Probeer ze vooral in de zomer te consumeren, omdat ze niet het hele jaar beschikbaar zijn. Naast het genoemde voordeel zijn ze ook rijk aan vitamines en mineralen en vormen ze een gezonde en evenwichtige snack. Houd echter wel rekening met de hoeveelheden.

Ananas
Ananas is niet alleen diuretisch, maar ook rijk aan de stof bromelaïne, een enzym dat de spijsvertering bevordert. De kaliumspiegel helpt de nieren te stimuleren om te functioneren en helpt natrium uit het lichaam te verwijderen en voorkomt vochtretentie.

Selderij
Diuretisch, slijmoplossend, laxerend en antioxidant (rijk aan flavonoïden), selderij is een goede keuze voor iedereen die vochtretentie wil voorkomen.

Komkommer
Komkommer heeft een hoog watergehalte en heeft daarmee hydraterende en diuretische eigenschappen. Het helpt ook om de urinezuurspiegel te reguleren.

Groentesoep
Groentesoep bevat, naast een voedingswaarde een hoog gehalte aan vitamines en mineralen, en is een diuretisch voedsel. De consumptie ervan, gecombineerd met de inname van andere voedingsmiddelen en ook van water gedurende de dag, bevordert de hydratatie en productie van urine.

Thee
Sommige soorten thee staan bekend om hun diuretische werking. De theeën met bekende en effectieve actie op dit niveau zijn:

  • paardenbloem
  • venkel
  • groene thee
  • hibiscus

Naast de juiste voeding is het cruciaal om zoutopname te verminderen en gehydrateerd te blijven: veel water drinken is cruciaal.

Vorig artikelKindertrauma geeft ook lichamelijke klachten in volwassen leven
Volgend artikelDiepe schulden trigger voor angst en depressie