De wet van de gedachten. Volgens experts heeft de gemiddelde persoon naar schatting 60.000 – 80.000 gedachten per dag. Dat zijn er ongeveer 2500 – 3.300 per uur. Als je dan berekent dat we 8 uur per dag slapen, denken we gemiddeld 50 gedachten per minuut. Van voornoemde gedachten zijn zo’n 90% hetzelfde als de dag ervoor. We zijn dus elke dag bijna hetzelfde aan het denken. En dat heeft volledig invloed op je leven, want je verandert niets.

Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat gedachten een direct effect hebben op onze lichamelijk- en geestelijk welzijn. Ondanks deze huidige onderzoeken is dit al eeuwig bekend in het verre Oosten. Hieruit kun je concluderen dat we door een nieuwe manier van denken onze fysieke- en mentale gezondheid kunnen veranderen.

Denkprocessen
Denkprocessen worden zo vaak herhaald, zodat ze automatisch worden. Een onderzoek van dr. Joe Dispenza, toont aan dat je op 30 à 35-jarige leeftijd bepaalde denkprocessen zo vaak hebt herhaald, zodat ze een vaste automatische programmering zijn geworden. Kortom: het is je persoonlijkheid geworden. Het denken conditioneert je geest en lichaam. Het is een automatisch programma geworden die je persoonlijkheid creëert en vervolgens je persoonlijke realiteit creëert. Elke keer dat je een automatische gedachte hebt, maak je tevens een chemische stof aan, die ervoor zal zorgen dat je je precies zo voelt, als dat je zojuist dacht. Het kan een positieve of negatieve gedachte zijn, echter je brein zal de gedachte steeds weer matchen met de overeenkomstige zinvolle of schadelijke chemicaliën. Als we ons blij en goed voelen, maken we chemische stoffen aan (ook wel neuropeptiden genoemd), waardoor we ons inderdaad zo gaan voelen. Als we slechte of onzekere gedachten hebben, maken we chemische stoffen aan waardoor we ons onzeker en klein voelen. Elke chemische stof die in het brein vrijkomt is een soort aankondiging die het fysieke lichaam vervolgens opwekt in het lichaam.

Gedachten veroorzaken emoties
In eerste instantie triggeren gedachten een keuze. Een keuze leidt tot nieuw gedrag (actie). Dit veroorzaakt een ervaring en deze ervaringen creëren je emoties. Dit kunnen neutrale emoties zijn, maar ook blije of juist negatieve emoties. Als er iets gebeurt, ga je eerst na hoe belangrijk deze gebeurtenis is voor je welzijn, dit doe je onbewust heel snel, afhankelijk van het oordeel krijg je dan een emotie.

Liefde die beantwoord wordt? Goed voor je welzijn, dus je wordt blij. Een blije gedachte activeert een reeks circuits in je brein die een specifiek patroon, een geordende combinatie vuren, dat een bijbehorende chemische stof maakt. Hierdoor ga jij je exact voelen zoals je net dacht.

Een baan die je verliest? Niet goed voor je welzijn, dus je wordt verdrietig. In een kwestie van seconden voel jij je onzeker en verdrietig. Je begint je te voelen zoals je denkt. Het brein houdt het lichaam nl. continu in de gaten. In feite begin je meer te denken zoals je je voelt. Hierdoor maak je nog meer chemische stoffen aan om te voelen zoals je denkt. Vervolgens denk jij zoals je je voelt en visa versa. Het is een vicieuze cirkel van denken en voelen en voelen en denken.

Je kunt dit ook juist heel bewust gaan doen. Wanneer je bijvoorbeeld je baan verliest voelt dit niet goed, maar als je dan even doordenkt over de mogelijkheden die het je biedt kan je dat gevoel bewust veranderen.

Door bewust te denken over de vrijheid die dit biedt om te gaan ondernemen of om een baan te vinden die beter bij je past kan zo’n ontslag je opeens juist een goed gevoel geven. Op deze manier ben jij je aandacht af aan het halen op het bepalen met je zintuigen en beperkingen, en je bent je aandacht aan het brengen naar nieuwe mogelijkheden.

Sommige mensen worden zelfs juist blij van ontslag, omdat hun werk eigenlijk al een hele lange tijd niet goed voor hun welzijn voelde. Nu kunnen ze bewust nieuwe keuzes gaan maken.

Gedachten beïnvloeden acties
Misschien voel je al een beetje dat vrolijk worden van ontslag eigenlijk alleen kan als je weet welke acties je kunt uitvoeren na dit ontslag. Je kunt die oude collega bellen die al eerder naar een ander bedrijf is vertrokken. Je kunt contact opnemen met die coach die je al tijden volgt om nu eindelijk je leven in te richten zoals jij het wilt. Je hebt immers niets meer te verliezen wat betreft financiën.

Die gedachten over mogelijkheden zijn wel afhankelijk van je kennis over die mogelijkheden, zoals vakgenoten zeggen heeft éénzelfde soort brein de stenen bijl gemaakt, als die een raket heeft gemaakt die naar de maan vliegt, als een creatie mind die direct omstandigheden beïnvloed. Het verschil is de kennis en mogelijkheden die op dat moment voorhanden waren. Dit waren op dat moment wel hele nieuwe ideeën. Wat vaker voorkomt, is dat je een bepaalde actie herkent en imiteert voordat je zelf je eigen originele acties bedenkt. Voor die laatste stap is ook creativiteit nodig.

Die herkenning en imitatie is waarom het bijvoorbeeld zo belangrijk is om zakelijke idolen te hebben die hebben bereikt wat jij wilt bereiken, zodat je acties kunt bedenken die jou op dat punt brengen. Daarnaast geeft dit ook de goede emotie dat iets bereikbaar is.

Acties, door gedachten, hebben ook invloed op natuurlijke processen. Wat jij besluit te gaan doen (gedachten–actie) heeft invloed op het gevolg. Een actie is vaak het topje van de ijsberg van wat iemand daarvoor heeft uitgedacht. We hebben immers niet 60.000 acties per dag.

Gedachten en werk
Veel actie gedachten zijn eigenlijk ook een inbreuk op de flow van je leven. Als je bijvoorbeeld een meubelstuk in elkaar moet zetten, heb je veel actie gedachten, maar het is gewoon een inbreuk van je flow dat je een leuke inrichting wilt hebben en verder wilt met je leven.

Voor veel mensen voelt ‘werk’ ook als zo’n inbreuk op je verder fijne leven. De zakelijke idolen die je hebt en het werk dat je vervolgens kiest om uit te voeren, zouden idealiter dus horen bij de flow van hoe jij je leven wilt leven en geen inbreuk moeten zijn. Op die manier hebben gedachten volledige invloed op jouw welzijn. Doordat ze je acties beïnvloeden, waardoor je misschien toch net niet de juiste zakelijke omgeving hebt om helemaal te flowen.

Gedachten - wat zijn het en wat kun je ermee?Gedachten, handelen en voelen
Een keiharde wake up call: je levenservaring komt te allen tijde overeen met hoe je denkt, handelt en voelt. In feite heb je dus 100 procent controle over deze procedure. Het is je persoonlijkheid die jouw persoonlijke realiteit creëert. Een persoonlijkheid is in feite een krachtdadig geordend geheel van denken, voelen en doen, die een persoon uniek maakt. Een gedachte is de basis, het startpunt van dit proces. Indien jij iets wilt veranderen in je leven zal je iets aan je persoonlijkheid, die jou heeft gevormd naar wie je bent, dienen te veranderen. Met een nieuwe persoonlijkheid kan jij een nieuwe realiteit creëren. Met andere woorden; het begint met het veranderen van je gedachten naar een nieuwe manier van denken. Je begrijpt dat je letterlijk iemand anders moet worden om echt iets te veranderen in je leven. Als je iets wilt veranderen met je oude persoonlijkheid zal dat geen effect sorteren.

Wetenschappelijk onderbouwing van de wet van de gedachte
Zoals ik eerder schreef in een artikel communiceren we met het kwantumveld, het goddelijk veld, via onze gevoelens en gedachten. We kunnen dus bewust intunen op dit veld. Volgens de nieuwste neurowetenschappelijke onderzoeken van dr. Joe Dispenza is het brein, startpunt van gedachten, precies zo geordend dat het, alles wat we allemaal weten, weerspiegelt in onze omgeving. Onderzoeken tonen aan, als jij je leven echt wilt veranderen, je je gedachten bewust dient te bestuderen, zodat je na een tijdje bewust het level van je geest-lichaam naar een nieuw niveau kunt brengen. Onze gedachten bestaan uit informatie en energie. Het brein wekt elektrische impulsen op. Het is naast het lichaam (magnetisch impuls) het waardevolste middel waarmee wij signalen het veld insturen. Elke mogelijkheid in het leven is een waarschijnlijkheidsgolf die een elektromagnetisch veld bezit en reageert op wat je uitstuurt. Hier ga ik in een andere keer dieper op in. Wellicht is het handig om voor jezelf in ogenschouw te nemen, dat gedachten een elektrische lading hebben en gevoelens een magnetisch lading. Samen gecombineerd wekt dit een gebeurtenis op in het veld. De gebeurtenis zal jou altijd vroeg of laat vinden.

Wat gebeurt er als jij een nieuwe gedachte en gevoel uitzendt?
Als jij je gedachten over een doel combineert met een vreugde- en dankbaarheidsgevoel, zend je een sterk signaal uit naar het veld, potentieel. Dit betekent dat latent potentieel (een nieuwe mogelijkheid) wordt geactiveerd. Een aantal dingen worden bewerkstelligd:

  • Het veld zal reageren omdat je gedachten en gevoelens overeenkomen met elkaar.
  • Doordat je gedachten en gevoelens een zijnstoestand vormen, zullen zij vroeg of laat instorten tot een nieuwe gebeurtenis (realiteit). Conform het kwantummodel trek jij een nieuwe gebeurtenis in je leven.
  • Doordat je gedachten en gevoelens in één lijn zijn, werken deze twee krachten keihard op elkaar in.
  • Er worden nieuwe neurale netwerken (circuits) geïnstalleerd in je hersenen.
  • Deze neurale netwerken worden jouw kompas (verbinding) naar je toekomst.
  • Er worden chemische stoffen geproduceerd voor die toekomstige prettige ervaring.

Onderstaand 7 tips om te onderzoeken wat jij aan het denken bent

  1. Geloof daadwerkelijk dat je de kwaliteit van je gedachten kunt veranderen.
  2. Houd dagelijks je beperkende overtuigingen en negatieve gedachten bij; schrijf deze op zodra deze opkomen.
  3. Leer en bestudeer dit soort onderwerpen.
  4. Repeteer in gedachten elke dag je gewenste ervaring. Hierdoor zal je emoties van de gewenste gebeurtenis gaan ervaren, voordat deze ervaring fysiek is gemanifesteerd.
  5. Repeteer elke dag om je gedachten te richten op wat je op dat moment doet. Hierdoor zullen je acties overeenkomen met je intentie. Kortom mindfull denken.
  6. Realiseer je elke dag weer dat je gedachten effect sorteren op je leven. Schrijf het desnoods op een briefje. En doe deze in je portemonnee. Op deze manier word je continu hieraan herinnerd.
  7. Leer jezelf te observeren zonder dat je je energie achter de gedachten zet. Op deze manier ben je een automatisch programma ‘ongewenst gedrag’ niet langer aan het activeren

Op naar een nieuw level!

Bijdrage: Petra van den Berg
Petra is onderzoeker, auteur, bedrijfsadviseur en personal coach. Haar expertise ligt op het gebied van coaching, succeswetten en de werking van het brein in relatie tot het kwantumveld.
Bronmateriaal:
Overview of neuropeptides: awakening the senses?
– https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5424629/
– https://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijkheid
Lipton, B. H., Nature, Nurture and Human Development.  Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health 16:167-180 2001.
Simsky, (2018) Action-thoughts: concept and conception. Academia.edu
Szegedy-Maszak, M., Mysteries of the Mind: Your unconscious is making your everyday decisions. U.S. News & World Report, February 28, 2005.
Vorig artikelPrimeur met PCR-test in Amsterdam: binnen een uur uitslag en reiscertificaat
Volgend artikelDetox recept van kurkuma, gember en citroen