Always Discreet en Stichting Vuurvrouw doorbreken het taboe
Gemiddeld begint voor veel vrouwen de overgang halverwege de veertig. Het kan echter meer dan twee jaar duren voordat zij erachter komen dat de symptomen die ze ervaren bij de overgang horen. In feite wordt bij één op de tien vrouwen een verkeerde diagnose gesteld voordat ze erachter komen dat ze in de overgang zitten. De meest voorkomende misdiagnoses zijn burn-out, depressie, trage schildklier, stress of juist het ontbreken van een diagnose. Bijna de helft van deze vrouwen met een misdiagnose krijgt medicijnen voor hun symptomen, zoals antidepressiva.
Eveline Bakker is oprichter van Stichting Vuurvrouw, het landelijk platform voor vrouwen in de overgang. Stichting Vuurvrouw is een belangenorganisatie die zich inzet voor meer kennis en een betere behandeling van vrouwen die last hebben van overgangsklachten. Eveline legt uit: “Iedereen kent opvliegers als symptoom van de overgang, maar over veel andere symptomen wordt veel minder gesproken. Vrouwen die nu bijvoorbeeld thuis zitten en de diagnose burn-out of depressie krijgen, kunnen in werkelijkheid last hebben van overgangsklachten. Het is belangrijk dat er meer kennis wordt gedeeld over de overgang, zodat vrouwen de hulp kunnen krijgen die ze verdienen, en daarom zijn we er trots op dat we samenwerken met Always Discreet. We zijn ervan overtuigd dat onze gezamenlijke campagne vrouwen in de overgang concreet zal helpen.”
‘1 op de 5 vrouwen was ooit gefrustreerd door het gebrek aan informatie over de overgang’
Verlies van zelfvertrouwen
Dit gebrek aan duidelijke informatie beïnvloedt de manier waarop vrouwen deze periode beleven. Een op de drie vrouwen meldt dat ze niet goed genoeg op de overgang was voorbereid om te weten wat ze kon verwachten. Omdat vrouwen hun symptomen niet goed kunnen plaatsen en weinig weten over wat er in hun lichaam gebeurt, daalt hun zelfvertrouwen. Ze beginnen aan zichzelf te twijfelen en verliezen het vertrouwen in hun lichaam. Extra informatie over de overgang kan hierbij helpen: bijna de helft van de vrouwen zegt zich namelijk zelfverzekerder te voelen als ze weten hoe ze met de overgang moeten omgaan. “Het doel van onze campagne is om het onderwerp menopauze op de agenda te zetten en het taboe eromheen te doorbreken. In lijn met de missie van Always Discreet willen we vrouwen voorlichten, steunen en hun zelfvertrouwen teruggeven tegenover de vaak ongewenste gevolgen van deze overgang,” legt Charlotte D’Elloy, marketingdirecteur van Always Frankrijk en Benelux, uit. Daarom richt onze campagne zich op drie thema’s: praten, via tv-zichtbaarheid en een instore activatie in Kruidvat, voorlichting en handelen rond de overgang door middel van artikelen en een masterclass. We gaan de bewustwording vergroten en vrouwen de informatie geven die ze zoeken. We geven vrouwen ook de kans om deel te nemen aan een coachingsessie onder leiding van experts over de overgang, voor een persoonlijker en toegepaste opvolging van de vragen die ze eventueel hebben.
‘1 op de 2 vrouwen zou zich zelfverzekerder voelen als ze wist hoe ze met de overgang moet omgaan’
Laten we erover praten
Een van de belangrijkste redenen voor het gebrek aan kennis is het taboe dat nog steeds rust op de overgang en de symptomen ervan. 71% van de respondenten besefte dat zij in de overgang zat omdat zij de symptomen zelf herkende, terwijl anderen ontdekten dat zij in de overgang zaten door een professionele diagnose, een gesprek met een vriend(in) of door te zoeken op internet. Gesprekken over deze levensfase zijn dus zeer belangrijk, om de symptomen te leren herkennen en het onderwerp te normaliseren. Maar omdat de overgang niet een gangbaar gespreksonderwerp is, wordt er weinig informatie uitgewisseld. Meer dan de helft van de vrouwen geeft aan dat het onderwerp genormaliseerd moet worden, zodat er vaker over gesproken wordt, om het bewustzijn over de overgang te vergroten.
Always Discreet en Stichting Vuurvrouw gaan het gesprek aan
Always Discreet wil dat vrouwen zich in elke levensfase zelfverzekerd voelen. De campagne “Praten over de overgang”, een samenwerking tussen Always Discreet en Stichting Vuurvrouw, wil vrouwen daarom extra zelfvertrouwen geven in deze levensfase.
Dit doen zij allereerst door het onderwerp zichtbaar te maken, om zo bewustwording te creëren. Via een tv-campagne en via een creatieve instore campagne bij Kruidvat zal breed aandacht worden gevraagd voor de overgang. Daarnaast krijgen vrouwen extra educatieve informatie over de overgang aangeboden, via het platform op pratenoverdeovergang.nl.
Tot slot organiseren Always Discreet en Stichting Vuurvrouw op 23 november om 19:30 uur een gratis online workshop. Tijdens de workshop horen deelnemers van deskundigen alle ins en outs over de overgang. Daarna krijgen ze de gelegenheid om al hun vragen te stellen en hun gedachten te delen. Inschrijven voor de online workshop kan via pratenoverdeovergang.nl.
Charlotte Delloy, Marketing Director Frankrijk en Benelux van Always Discreet legt uit: “Met deze workshop willen we vrouwen ondersteunen. De aanwezige deskundigen van Stichting Vuurvrouw bieden informatie, maar gaan vooral in gesprek. Wij willen dat iedere vrouw vol vertrouwen door de overgang gaat en dragen daar graag aan bij door het onderwerp de aandacht te geven die het verdient.”
Via diverse social media kanalen met de hashtag #Talkaboutmenopause, vragen Always Discreet en Stichting Vuurvrouw ook aandacht voor het onderwerp. Meer over de campagne is te lezen op pratenoverdeovergang.nl.


