Een gezonde levensstijl en mindset

Een gezonde levensstijl en mindset is heel belangrijk voor de kwaliteit van ons leven en onze omgeving. Vooreerst is het belangrijk dat wij ons levensdoel hier op aarde kunnen uitvoeren. Wat doen we graag? Geniet van het moment. Geen verstoorde relaties. Doe wat je graag doet.

Bewegen is aan te raden
Het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt. Luister hierbij goed naar je lichaam. Als je moe bent moet je rusten.

Je bloedgroep vormt een blauwdruk en heeft ook met je mindset te maken
Het bloedgroepdieet van D’adamo geeft aan welke leefregels en dieet het best bij je past. Het is zelfs mogelijk chronisch klachten weer op te lossen dankzij dit dieet. Een dieet voor korte tijd is niet aan te raden. Is er een probleem dan moet je in je leven iets veranderen. Bij chronische klachten is het goed de oorzaken te weten en daarmee te werken. Het doel hiervan is een beter leven. Iemand die ziek is voelt zich niet goed.

Leven in symbiose met de natuur
Eet voedsel zoals het in de natuur voorkomt. Bewerkt eten zoals wij dat nu kennen brengt onze gezondheid, vooral in combinatie met een zittend leven schade toe.

Om gezond te blijven moet het lichaam alle noodzakelijk stoffen binnen krijgen
B-complex vitaminen dienen voor het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de spijsvertering voor concentratie, het geheugen, de werking van cholesterol en de schildklier. Tekorten treden op bij continu witte tarweproducten

Vitamine C dient voor de weerstand, versteviging van het bindweefsel, is ontgiftend en ontstekingsremmend.

Koolhydraten
De koolhydraten geven ons energie, maar bij een zittend leven is het beter om koolhydraten te gebruiken die hun energie langzaam afgeven. Druivensuiker en fruitsap geven hun energie snel af en kan gebruikt worden bij sporten waar men veel energie nodig heeft. De glycemische index zegt iets over de energie van een voedingsmiddel.

Eiwitten
Eiwitten hebben we nodig voor de opbouw en herstel van ons lichaam. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in melk, kaas, eieren, vlees en vis. Plantaardige eiwitten zitten vooral in graanproducten, peulvruchten, noten, paddenstoelen en brood.

Vetten
Vetten hebben we nodig voor bescherming, hormonaal en voor de galafgifte. De essentiƫle vetten moeten we innemen zoals omega 3 omega 6 en omega 9. Omega 3 en omega 6 zijn essentiƫle meervoudig onverzadigde vetzuren, die het lichaam niet zelf kan aanmaken en dus uit voeding gehaald moet worden. Dit in tegenstelling tot omega 9, die wel in het lichaam zelf aangemaakt worden.

Omega 3 bevindt zich in visolie, zeewier lijnzaad, walnoot en goede boter. Omega 6 bevindt zich in mais, sesamolie pompoenpitten. Omega 9 bevindt zich in onder andere avocado, sesam en olijfolie. De verzadigde vetten zijn goed met mate.

Mineralen
Mineralen zijn heel belangrijk om je goed te voelen en dienen als bouwstoffen, katalysatoren en de productie van hormonen en werken synergetisch met vitaminen. Ook dienen ze voor het zuur-base-evenwicht en de vochtbalans in je lichaam.

Fases van een tekort aan mineralen:
Fase 1 tekort in de voeding
Fase 2 mineralen worden onttrokken aan het bloed en weefsel
Fase 3 mineralen worden uit de botten en weefsel gehaald
Fase 4 functie verlies
Fase 5 orgaanziekten zoals osteoporose en obesitas, hart en vaatziekten.

Het mineraalgehalte in de aardbodem is sterk afgenomen door overbemesting, daarom wordt Multi-vitaminepreparaten aanbevolen. Mineralen worden uitgescheiden door veel koffie, thee en alcohol te gebruiken.

Magnesium
70% van de mensen hebben een magnesium tekort. Magnesium is een essentieel mineraal voor het lichaam en is aanwezig in verschillende voedingsmiddelen en zelfs in water. Het heeft de functie om enzymactiviteit, koolhydraatmetabolisme, glucoseniveaus, bloeddruk te reguleren en bij te dragen bij de productie van eiwitten.

Bron: Gertie Niesten, Natuurgeneeskundige

Related Articles