Snel gewichtsverlies tijdens de hittegolf in Europa brengt verhoogde gezondheidsrisico’s met zich mee, zegt diëtist. Hoe veilig te blijven?

Ondanks dat veel mensen op zoek zijn naar suggesties met betrekking tot gewichtsverlies in de zomer, veronderstellen recordhoge temperaturen in Europa een verhoogd gezondheidsrisico voor intensief vasten en trainingsroutines. Een bariatrische diëtist legt uit dat een uitgebalanceerd dieet en hydratatie essentieel zijn tijdens een hittegolf.

Een hittegolf van wisselende maar extreem hoge intensiteiten treft het grootste deel van Europa, resulterend in bosbranden, evacuaties en hittegerelateerde dodelijke slachtoffers. Alleen al in Duitsland zijn in de week van 18 juli meer dan 3.000 dodelijke slachtoffers gevallen in vergelijking met de voorgaande vijf jaar, exclusief sterfgevallen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Sommige Europese landen, zoals het VK, braken zelfs eerdere recordtemperaturen toen thermometers tot boven de 40 °C klom.

Hoewel er genoeg advies is om snel af te slanken voor de zomer en een ‘strandlichaam’ te krijgen, waarschuwt Dr. Karolina Bauraitė, een bariatrische diëtiste bij Nordbariatric Clinic – een toonaangevend internationaal bariatrisch centrum voor medische toeristen in Kaunas, Litouwen – dat een snelle gewichtsvermindering kan gevaarlijk zijn in het huidige klimaat. Ze merkt op dat gehydrateerd blijven en vasthouden aan een uitgebalanceerd eetpatroon de sleutel is om de hoge temperaturen veilig te overleven.

Snel afvallen in de zomer brengt gezondheidsrisico’s met zich mee
De zorg met snel gewichtsverlies is dat het meestal buitengewone inspanningen vergt op het gebied van voeding en lichaamsbeweging – inspanningen die ongezond en moeilijk vol te houden kunnen zijn als permanente veranderingen in levensstijl. Een groot aantal negatieve effecten – waaronder hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid – kan ontstaan ​​door te snel afvallen, vooral wanneer uithongeringstechnieken worden gebruikt.

“Een van de belangrijkste risico’s is uitdroging. Zorgen voor voldoende vochtinname is cruciaal. Zweten wordt intenser in de zomer, wat een van de manieren is waarop het lichaam vocht verliest”, legt Dr. Bauraitė uit. “Het niet voldoen aan de voedingsbehoeften kan de patiënt ook blootstellen aan ondervoeding of het risico daarop. Op elk moment van het jaar is het belangrijk om een ​​uitgebalanceerd dieet te kiezen dat de gezondheid ondersteunt. Ook is het aan te raden om de voeding te verrijken met specifieke vitamines en mineralen als dat nodig is, bijvoorbeeld na een maagverkleining.”

Over het algemeen is snel gewichtsverlies ook in verband gebracht met een hogere mate van galsteenvorming. Omdat de lever meer cholesterol voor de gal produceert tijdens vasten of langere perioden van uithongering, verstoort het het vermogen van de galblaas om goed te legen.

Het handhaven van een gezondheidsvriendelijke routine is de sleutel

Aangezien snel gewichtsverlies mogelijke gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, stelt Dr. Bauraitė voor om in plaats daarvan een voedzaam dieet te volgen.

“Het handhaven van een voedingsregime is cruciaal. Het is aan te raden om uitgebalanceerde hoofdmaaltijden en 1-2 vooraf geplande snacks te eten. Willekeurig snacken moet worden vermeden, omdat snacks vaak het dorstgevoel maskeren. Daarom stopt het krijgen van voldoende vloeistoffen niet alleen de uitdroging, maar ook de gewichtsgroei.”

Hoewel diëten afgestemd moeten blijven op de behoeften van de individuele patiënt en onder toezicht van een professional moeten blijven, wordt het over het algemeen aanbevolen om het dieet te verrijken met groenten en om zoveel mogelijk voedselvariatie te behouden.

“Het is aan te raden om suikerrijke desserts of frisdranken te vervangen door verse bessen en fruit. Zoete en vette desserts kunnen in bepaalde gevallen onaangename symptomen veroorzaken, dus het wordt aanbevolen om ze thuis te maken en als alternatief verse bessen of fruit toe te voegen. Het is ook belangrijk om voldoende vocht te consumeren en alcoholische dranken te vermijden”, concludeerde de expert.

Bijdrage: Dr. Karolina Bauraitė, a bariatric dietician at Nordbariatric Clinic
Vorig artikelGezondheidsraad herziet voedingsnormen voor energie
Volgend artikelAlles wat je wilt weten over algenolie