Zwarte rijst heeft meer voordelen in vergelijking met bruine rijst. Met 20% meer eiwitten en 30% meer vezels, helpt het bij het goed functioneren van de darm, verlaagt het  cholesterolgehalte in het bloed en reguleert het de bloedglucose en voorkomt het grote afvoeren van insuline. En het verhoogt ook de verzadiging, vertraagt de hongergevoelens en wordt een bondgenoot van degene die de balans controleert.
Daarnaast is het rijk aan vitamine B-complex, belangrijk voor het metabolisme van ons lichaam. In vergelijking met bruine rijst veranderen de calorieën niet veel. Voor 100 g is het verschil 359 calorieën in zwarte rijst versus 362 calorieën in bruine rijst. Het grote verschil zit in de vezels, die in grotere hoeveelheden worden aangetroffen in zwarte rijst. Bovendien heeft het een antioxiderende kracht die veel groter is dan de bruine rijst.
Het grote verschil tussen deze rijst en de andere is de hoge aanwezigheid van fenolverbindingen, flavonoïden en anthocyanines. Het zijn antioxidanten die vrije radicalen bestrijden, die cellen beschermen tegen chronische niet-overdraagbare ziekten, die je lichaam beschermen en in balans houden. Door meer vezels te hebben, helpt zwarte rijst bij het afvallen, omdat het ons metabolisme versnelt tijdens het verteren van vezels en meer calorieën verliest, en de darmen helpt te functioneren, waardoor een opgeblazen gevoel van de buik wordt voorkomen.
Zwarte rijst behoudt zijn buitenste laag die rijk is aan vitamine A, B1, B2, B6, B12, niacine, nicotinezuur, kobalt, calcium, magnesium, ijzer en zink. Naast deze voordelen bevat zwarte rijst hogere hoeveelheden eiwitten die gunstig zijn voor mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, of zelfs diegenen die geen vlees eten.
Zwarte rijst verhoogt het gevoel van verzadiging, omdat het een geweldige bondgenoot is voor diegenen die gezond willen afvallen. Je eet minder zwarte rijst dan witte rijs, aangezien je je gelijk verzadigd voelt.
Zwarte rijst is een voedsel dat superrijk is aan antioxidanten, met name in anthocyanines, de stof die het zijn typische donkere kleur geeft. Anthocyanine helpt bij het voorkomen van celdegeneratie en kan een factor zijn bij het bestrijden van kanker, degeneratieve ziekten en vroege cel veroudering. Dit is slechts één reden waarom zwarte rijst vaker in je dieet wordt opgenomen.
Vorig artikelVraag naar oppas zorgbehoevende kinderen verdubbeld in coronacrisis
Volgend artikel1000 ambassadeurs voor een rookvrije start voor ieder kind