De kracht van affirmaties op jouw gezondheid

Affirmaties zijn in feite gewoon gedachte en overtuigingen die we de hele dag door hebben. Hoe vaker je een bepaalde overtuiging hebt, hoe meer je er in gaat geloven. Je kan je hersenen trainen door vaker positieve affirmaties te herhalen. Door een positieve affirmatie regelmatig te herhalen gaat je brein erin geloven. Vervolgens ga je gedrag vertonen die past bij hoe jij zou willen zijn.

Als jij gelooft dat jij iets niet kan, dan ga je dat ook niet doen. Maar als jij gelooft dat jij iets wel kan, dan is dat ook zo!

Dus waar kies jij voor?
We zijn vaak gefocust op de juiste strategie vinden om een bepaald gezondheidsdoel te behalen, zoals een dieet en sporten. Maar ondanks dat de strategieën overal voor het oprapen liggen is het een feit dat veel mensen het niet volhouden. Naast de juiste strategie vergeten we iets heel belangrijks, namelijk de juiste mindset!

Waarom zou je bewust affirmaties gaan gebruiken?
Alles wat jij tegen jezelf zegt wordt jouw waarheid. Op één dag heb wij rond de 50.000 gedachten, meer dan de helft van die gedachten is vaak negatief. Vaak zijn het ook constant dezelfde gedachten die we (onbewust) tegen onszelf herhalen.

Dan is het ook niet zo gek dat we het lastig vinden om verandering in ons leven aan te brengen. Stel dat jouw dagelijkse overtuigingen bestaan uit:
– Ik ben niet goed genoeg
– Ik zal nooit maatje 38 krijgen
– Ik ben niet sportief

Kan jij je dan voorstellen wat het gevolg is? Met positieve affirmaties kan je hier verandering in brengen. Je doorbreekt de automatische overtuigingen en je gaat deze vervangen door positieve overtuigingen.

Met positieve affirmaties kan je hier verandering in brengen. Je stopt bewust de automatische gedachtestroom en je gaat positieve affirmaties gebruiken die je wel wilt hebben door ze bewust voor jezelf te herhalen.

Voorbeelden van positieve affirmaties
– Ik ben dankbaar
– Ik ben gezond
– ik ben gelukkig
– Ik ben energiek
– Ik ben fit
– Ik ben het waard
– Elke dag voel ik mij gezonder en sterker
– Ik geef mijn lichaam wat het nodig heeft
– Ik ben mooi
– Ik ben slank en ik bereik moeiteloos mijn ideale gewicht
– Ik laat steeds gemakkelijker mijn negatieve gewoontes los

Affirmaties in de praktijk
Maar hoe pak je dit aan? De eerst stap is dat jij je bewust bent van jouw overtuigingen die je hebt over jouw gezondheid. Welke overtuigingen belemmeren jou in het behalen van jou doelen? Schrijf alles op wat in jou op komt.

Tijdens de tweede stap buig je de negatieve overtuigingen om naar positieve overtuigingen. Als jouw overtuiging is: ‘ik weet niet of ik het wel kan’ buig je hem om naar ‘ik zal hoe dan ook mijn doel halen’. Schrijf de positieve affirmaties op in een schriftje en lees dagelijks de affirmaties hardop. Aan het begin kan dit best onwennig zijn maar op den duur ga je hier meer aan wennen en ga je er ook steeds meer in geloven.

Je kan de affirmaties zo vaak herhalen in je hoofd als je wilt! Probeer dit minimaal een maand te doen om er een nieuwe gewoonte van te maken. Affirmaties werken het beste als jij je goed voelt. Eerst kort mediteren kan daarbij helpen.

Tip: hang de affirmaties ergens in huis op waar je ze vaak ziet. Op je nachtkastje, bij de spiegel of in de keuken. Of gebruik ze als screensaver van je telefoon.

When you change the way you look at things, the things you look at change! –Wayne Dyer

Bijdrage: Daphne van Hooked on health, leefstijlcoach voor vrouwen met AD(H)D om meer rust in hun hoofd te krijgen. Daarnaast helpt ze vrouwen weer lekker in hun eigen vel te zitten! Deze twee trainingen doet ze aan de hand van 5 ingrediënten die samen het perfecte recept vormen. Wil je meer informatie over Daphne? Kijk dan op hookedonhealth.nl

Related Articles