De gezondheidsvoordelen van het eten van eetbare jonge scheuten zijn indrukwekkend. Veel gewaardeerd in de Aziatische keuken, wanneer ze regelmatig worden geconsumeerd, kunnen ze verbeteringen teweegbrengen in het spijsverteringsproces en in het metabolisme als geheel, naast helpen bij processen van gewichtsverlies en ziektepreventie.

Voordelen van eetbare jonge scheuten

Verbetering van het spijsverteringsproces
De aanwezigheid van verschillende enzymen kan helpen bij het stimuleren van verschillende metabolische processen en biochemische reacties in het lichaam, vooral in het spijsverteringsstelsel. Enzymen zijn erg belangrijk voor de spijsvertering, omdat ze helpen om voedsel behoorlijk af te breken en de opname en voedingsstoffen via het spijsverteringskanaal te vergroten.

Bovendien helpen de voedingsvezels die aanwezig zijn in eetbare scheuten ook om de spijsvertering te bevorderen, de doorgang van ontlasting door het spijsverteringskanaal te vergemakkelijken, de productie van maagsap te stimuleren en te helpen enzymen om voedsel efficiënt af te breken.

Versneld metabolisme
Eetbare jonge scheuten hebben meestal veel hogere hoeveelheden enzymen dan andere voedingsmiddelen. Dit feit kan bijdragen aan het versnellen van het metabolisme. Bovendien is de aanwezigheid van eiwitten in aanzienlijke hoeveelheden in eetbare jonge scheuten erg belangrijk, omdat deze macronutriënten een essentieel onderdeel zijn van vrijwel alle chemische- en metabole functies in ons lichaam. Eiwitten nemen bijvoorbeeld deel aan het creëren en onderhouden van cellen, huidregeneratie, botgroei en spierontwikkeling.

Huidgezondheid en preventie van vroegtijdige veroudering
Vitamine C dat aanwezig is in eetbare jonge scheuten bevordert het bleken en vernieuwen van de huid door de stimulatie van de productie van collageen. Dit verhoogt ook de elasticiteit van de huid, waardoor rimpels en andere aan veroudering gerelateerde sporen worden voorkomen.

De aanwezigheid van Omega-3 helpt ontstekingsprocessen in het lichaam te verminderen, waardoor het risico op het ontwikkelen van inflammatoire huidproblemen, zoals acne, pruritus en psoriasis, afneemt.

Preventie van bloedarmoede
Bloedarmoede is een tekort aan mineraal ijzer. Op die manier neemt het aantal rode bloedcellen af, als u niet voldoende ijzer door uw dieet binnenkrijgt, omdat ijzer een essentieel onderdeel is van de productie van rode bloedcellen, die essentiële componenten van het bloed zijn voor het transport van zuurstof en voedingsstoffen in heel het bloed en de rest van het lichaam.

Eetbare scheuten kunnen dit probleem oplossen omdat ze rijk zijn aan mineralen zoals ijzer en koper, die helpen de hoeveelheid rode bloedcellen te normaliseren en de oxygenatie en voeding in alle cellen van het lichaam te verbeteren.

Hartgezondheid
Eetbare scheuten zijn een geweldige bron van Omega-3-vetzuren, die de vorm van goede cholesterol zijn, die helpen de bloedspiegels van slechte cholesterol te verlagen. Daarnaast zijn Omega-3 essentiële vetzuren natuurlijke ontstekingsremmers die kunnen helpen de stress in het cardiovasculaire systeem te verminderen.

De aanwezigheid van kalium in deze jonge scheuten helpt ook om de bloeddruk te verlagen, omdat het mineraal werkt als een vasodilator en kan helpen bij het vrijgeven van spanning in de slagaders en bloedvaten. Deze factor draagt bij tot een betere circulatie en betere oxygenatie, vermindert de bloedstolsels en het risico op het ontwikkelen van aandoeningen zoals atherosclerose, hartaanvallen en beroertes.

Versterking van het immuunsysteem
Er is niet alleen een stof aanwezig in de eetbare jonge scheuten die verantwoordelijk is voor het versterken van het immuunsysteem, maar veel hiervan is te wijten aan de aanwezigheid van hoge niveaus van vitamine C, waardoor voedsel een stimulerend middel is voor witte bloedcellen om infecties en ziekten te bestrijden. Een andere belangrijke voedingsstof is vitamine A, die een krachtig antioxidanteffect heeft dat helpt het immuunsysteem sterker en ziektevrij te maken.

Verminderde angst en stress
Verschillende studies hebben de rol van vitamines en mineralen, zoals vitamine C, bij het verminderen van stress, angst en depressie onderzocht. Studies uitgevoerd met vrouwen aan de Universiteit van Adelaide in Australië laten zien dat vitamine C effectief kan zijn bij het verminderen van stress gerelateerde en stressvolle situaties.

Dit komt omdat tekort aan vitamine C problemen kan veroorzaken bij de productie van enkele belangrijke neurotransmitters in de hersenen die een direct effect hebben op de regulatie van stemming en slaap.

Een andere aanwijzing is dat de bio flavonoïden, aanwezig in eetbare jonge scheuten, als in taugé helpen beschermen tegen stress. Bovendien geven dierstudies al aan dat de consumptie van dit soort de niveaus van melatonine, een hormoon dat verantwoordelijk is voor het reguleren van de slaap, verhoogt en dat verbetert de gemoedstoestand.

Vorig artikelAcariasis
Volgend artikelVeerkracht en betekenisvol leven belangrijk voor positieve gezondheid