Cacao is een fruit met harde schil, met een kleur die varieert van witachtig geel tot donkerrood en kan tot 20 cm lang zijn en bevat witte of roze vruchtvlees met roodachtige zaden. Van deze naar behoren gefermenteerde en verwerkte zaden worden het cacaopoeder en de cacaoboter geëxtraheerd. Cacao is een zeer voedzaam voedsel en biedt tal van voordelen voor de gezondheid.

De oude Inca’s, Maya’s en Azteken beschouwden cacao als een bron van kracht. De wetenschappelijke naam voor het cacaozaad is Theobroma cacao, wat letterlijk vertaald wordt als “voedsel van de goden”.

Cacaobonen zitten boordevol krachtige antioxidanten en belangrijke mineralen en vitamines. Cacao bevat meer antioxidanten, polyfenolen, catechinen en epicatechinen dan rode wijn, aardbei, granaatappel en groene thee.

Eigenschappen van Cacao
De cacaopulp bevat vezels, glucose en sucrose, vitamine A, B1, B2, C, niacine en mineralen zoals ijzer, fosfor en calcium en een grote hoeveelheid antioxidanten, die de cellen beschermen tegen vrije radicalen en ziekten voorkomen.

Voordelen van cacao voor de gezondheid:

  1. Cacao is één van de voedingsmiddelen die het meest magnesium bevatten. Magnesium is een essentieel mineraal voor het gezond functioneren van het hart. Veel hart-aandoeningen zijn gerelateerd aan onvoldoende magnesium in de hartspier.
  2. Naast rijk aan magnesium, bevat cacao ook veel flavonoïden. Flavonoïden voorkomen het verschijnen van bloedstolsels. Ze werken samen om bloedplaatjes minder visceus te maken en verminderen daarom de hoofdoorzaak van hartaanvallen en beroertes.
  3. Het verminderen van het verlangen naar voedsel is een ander voordeel van dit krachtige voedsel. Het bevat twee voedingsstoffen, theobromine en anandamide die het metabolisme versnellen en emotioneel eten verminderen.
  4. Cacao helpt het lichaam ook om suiker te metaboliseren en de insulineresistentie te verminderen. Een kleine Italiaanse studie aan de Universiteit van L’Aquilia vond dat deelnemers die gedurende 15 dagen het equivalent van een reep met donkere chocolade gebruikten de insulineresistentie met bijna de helft verminderde.
  5. Dit voedsel van de goden bevat nog steeds aanzienlijke hoeveelheden tryptofaan, een essentieel aminozuur dat samenwerkt om serotonine en melatonine te produceren, twee neurotransmitters die dienen als een “verdedigingsschild tegen stress” en een belangrijke rol spelen bij het reguleren van de stemming.
  6. Vermindert slechte cholesterol (LDL) en verhoogt goede cholesterol (HDL).
  7. Verbetert de geestelijke gezondheid.
  8. Heeft antidepressieve effecten.
  9. Verbetert het zichtvermogen.
  10. Verbetering van de gezondheid en het welzijn in het algemeen.

Helaas heeft de commerciële chocolade waar we allemaal bekend mee zijn, kleine hoeveelheden van deze heilzame stoffen voor de gezondheid. Daarom, wanneer je chocolade koopt en van de voordelen van dit heerlijke eten wilt genieten, geef de voorkeur aan chocolade met een hoger gehalte aan cacao. Hoe hoger het percentage cacao, hoe lager de hoeveelheid suiker.

Vorig artikelBijtende Bende Next Level: meer kennis over drugsafval en milieuschade
Volgend artikelHogere accijns op sigaretten betekent minder rokers