Veel mensen hebben spijsverteringsproblemen, zoals brandend maagzuur en constipatie, die tot de meest populaire ongemakken behoren. De oplossing voor deze problemen kan echter in het dieet zelf liggen, door voedsel te eten dat spijsverteringseigenschappen heeft. Wanneer de darmflora uit balans is, wat gebeurt nadat antibiotica zijn gebruikt of wanneer een gezond en uitgebalanceerd dieet niet wordt gegeten, wordt de darm bevolkt door slechte bacteriën die het immuunsysteem niet helpen en het lichaam vatbaar maken voor ziekten. Wie heeft die ongemakkelijkheid nooit gevoeld na het eten van te veel of het lijden van de pijn van een verkeerde keuze op het menu?

Bekijk hier in deze blog 6 voedingsmiddelen die de spijsvertering kunnen helpen en een einde kunnen maken aan het ongemak na de maaltijd:

1. Passievrucht
Vezel speelt een belangrijke rol bij de spijsvertering omdat het de tijd dat voedsel in het spijsverteringskanaal blijft, verlengt. Zowel onoplosbare vezels (granen en zemelen) als oplosbare vezels (fruit, groenten en peulvruchten) worden aanbevolen, maar het is de moeite waard eraan te denken dat het werkingsmechanisme van elke persoon anders is, bijvoorbeeld passievrucht is een belangrijke bron van vezels, die helpen bij de verteringsproces. Vooral oplosbare vezels komen het meest voor in fruit. Ze kunnen zich mengen met water en vormen een viskeuze, omvangrijkere gel in de maag. Daarom verlengen ze het gevoel van verzadiging en zijn geweldig voor degenen die gewicht moeten verliezen. Vezel helpt ook bij het verminderen van slechte cholesterol en draagt bij aan het functioneren van het spijsverteringsstelsel.

2. Kokosvezels
In vergelijking met andere voedingsmiddelen zijn kokosvezels superieur in kwantiteit en kwaliteit, wat de darmgezondheid verbetert. Het heeft ook laurinezuur, caprinezuur en caprylzuur, verantwoordelijk voor het voorkomen van ziekten door antibacteriële, schimmelwerende en antivirale eigenschappen. Juiste consumptie van vezels vergemakkelijkt de darmtransit en eliminatie van afval en zijn gifstoffen en is ook een goede bron van vet. Kokosnoot is een geweldige bron van energie voor het lichaam en het is ook vermeldenswaardig dat 70% van kokoskoolhydraten als vezels, die niet verteerbaar zijn, goed zijn voor iedereen die een caloriearm dieet wil of moet volgen.

3. Papaja
Papaja is rijk aan vezels, met een mild laxerend effect, en begunstigt diegenen die lijden aan constipatie, bevat ook papaïne, een enzym dat de spijsvertering vergemakkelijkt en de darmen begunstigt. Als het orgaan beter functioneert, reguleert het hele organisme zichzelf: haar en huid zien er beter uit, het gevoel van een ‘opgeblazen buik’ wordt minder en het risico op spijsverteringsproblemen wordt verminderd.

4. Gember
Er zijn mensen die twijfelen aan de kracht van gember voor ons lichaam, maar ongetwijfeld is het één van de grootste bondgenoten voor onze gezondheid, en het is ook een geweldige strategie om sommige ziekten, gewichtsverlies of voortijdige veroudering te genezen of te bestrijden. Deze wortel helpt bij maagafscheiding en heeft een natuurlijk ontstekingsremmend vermogen, helpt de spijsvertering en gastritis, en verbetert ook het brandende gevoel, pijn en misselijkheid. Gember kan worden geconsumeerd in de vorm van thee, geraspte gember, soepen, salades en sappen.

5. Banaan
Banaan is rijk aan vezels, kalium, vitamine C en A; banaan kalmeert de maag en helpt bij de spijsvertering. Het eten van een banaan tussen de maaltijden helpt de bloedsuikerspiegel en vetniveaus te reguleren dankzij fructan, een resistent fruitzetmeel dat helpt de glycemische index te reguleren, het cholesterol verbetert en de darmtransit reguleert.

6. Probiotica
Probiotica zijn goede bacteriën die, in contact met het darmslijmvlies, de proliferatie van micro-organismen bevorderen die werken door het evenwicht van de darmflora te bevorderen, voordelen bieden zoals het vergemakkelijken van de spijsvertering en absorptie van voedingsstoffen en het versterken van het immuunsysteem.

Houd er wel rekening mee, dat als er problemen blijven bestaan, het het beste is om een arts te raadplegen die je specifieker advies kan geven.